Skip to main content

In mijn dorp ­– pardon, stad – vind je een straat waar 2 tuincentra op luttele meters van elkaar zijn neergeplant. En een deelgemeente verder is er nog een plantencentrum te vinden.

Hoe zorg je ervoor dat groenenthousiasten jouw winkel binnenstappen als je 1 van de vele dichtstbijzijnde opties bent? Met slimme contentmarketing maak je eigenaars van groene vingers op voorhand warm voor jouw aanbod en winkel.

 

Je groene promo’s doeltreffender maken

Je verstuurt ze waarschijnlijk ook: papieren folders om mensen in de buurt op de hoogte te brengen van promo’s, groene aanwinsten en must-haves in je tuincentrum. Misschien heb je ook een digitale nieuwsbrief waarin je je promo’s in het zonnetje zet?

Die communicatie is een goeie zet. Alleen raken je aanbiedingen in beide gevallen al snel bedolven door andere acties en promomails. Of erger: verdwijnen ze rechtstreeks in de (virtuele) prullenbak.

Er is gelukkig nog een andere manier om je bedrijf in de spotlights te zetten. Want door aan slimme contentmarketing te doen, gaan je potentiële klanten zelf op zoek naar wat je te bieden hebt. En je hoeft niet eens te betalen om hun aandacht te vangen.

 

contentmarketing tuinsector

Met een beetje pech belandt je zorgvuldig samengestelde promofolder meteen bij het oud papier. Met slimme contentmarketing hou je je klanten eindeloos geboeid: nu én later.

 

Verre vrienden boven onbekende verkopers

Even een gedachte-experiment. Je hebt een nieuwe grasmachine nodig en je werkt niet in de tuinsector.

  • Koop je de Turbo Green XXL Wizard waar een vriendin van je lyrisch over is?
  • Of ga je voor de Grasmeister Dream Machine waar die onbekende verkoper tijdens de begrafenis van je groottante een lofzang over afstak?

Verre vrienden hebben bijna altijd een streepje voor op verkoopgrage onbekenden.


Maar ik geef korting!

Wat als die onbekende zakenman je tijdens de wake een stevige korting had voorgesteld?

Dan was je misschien toch op zijn aanbod ingegaan – nadat je je zakdoeken had weggeborgen. Tenzij … een andere onbekende je tijdens de koffie nog meer korting had geboden.

Zie je al waar dat naartoe gaat?

En ook: waarom kende je groottante zoveel verkoopgrage onbekenden?

 

gras en grasmaaier - tuinsector

Koos je de Turbo Green XXL Wizard of de Grasmeister Dream Machine?

Klanten winnen voor je tuincentrum: start online

Door een band op te bouwen met je doelpubliek geef je je volgers tientallen redenen om voor jouw tuincentrum te kiezen. Zélfs als je hen niet de allerlaagste prijzen voorschotelt.

Bombardeer je potentiële klanten dus niet alleen met promo’s en kortingen, maar trakteer ze ook op extraatjes. Het beste startpunt daarvoor is het internet. Want geef toe: wat gebeurt er tegenwoordig niet op het wereldwijde web?

 

Wie kennis zaait, zal klanten oogsten

Als tuinexpert heb jij iets wat je klanten doorgaans niet bezitten: ontstellend veel planten, en een hele voorraad kennis die wacht om gezaaid te worden.

Ga er dus niet van uit dat je klanten wel weten hoe ze hun bonsai moeten verpotten.

En snoei niet in je tips om orchideeën opnieuw tot leven te wekken. (Integendeel: VERTEL ONS JE GEHEIM.)

Je (potentiële) klanten zijn gek op die content: extraatjes en kennis die je online rondstrooit zonder er iets voor terug te verwachten.

orchidee - contentmarketing tuincentrum en tuinsector

Op zoek naar blog-goud? Schrijf er een over hoe je orchideeën in leven houdt: de wereld zal je dankbaar zijn – en die arme orchideeën ook.


Blogs om je fanbase te doen groeien

Giet je je kennis regelmatig in een blog? Dan pluk je daar de vruchten van op korte en lange termijn:

 

  1. Je blijft op de radar van groenliefhebbers uit je buurt.
  2. Je laat zien waarom jouw winkel de beste plek is voor een (betaalde) plantenplundertocht.
  3. Je verbetert de vindbaarheid van je website – zeker als je SEO-blogs schrijft (blogs geoptimaliseerd voor de zoekmachines).
  4. Je bewijst dat jij en je medewerkers echte groenexperten zijn.
  5. Je bespaart je medewerkers en klantendienst tijd door veelgestelde vragen in je blogs te beantwoorden.
  6. Je hebt een plek om op een natuurlijke manier naar relevante producten uit je webshop te linken (overdrijf daar zeker niet mee).
  7. Je bouwt lustig aan een voorraad waardevolle content om op je socials en in je nieuwsbrief rond te strooien.

 

Lees ook: De voordelen van bloggen voor je bedrijf

 

Samengevat? Door verder te gaan dan verkopen alleen, geef je mensen een kruiwagen vol redenen om je winkel binnen te stappen. Zelfs als je groene concullega om de hoek zit. Dat is de kracht van contentmarketing.

 

oud decoratieve kruiwagen met bloemen - contentmarketing tuincentrum

Vul je digitale kruiwagen met blogs boordevol groentips. Oh, en kies misschien voor een moderner exemplaar dat niet met zijn wielen in de grond vastzit.

Groene contentmarketing: laat het kiemen

Ik noem contentmarketing wel eens uitgesteld verkopen. Want ook al is je content niet commercieel opgevat: verkopen is uiteindelijk wel het resultaat. De trouw van je nieuwe klanten krijg je er gratis bij.

Contentmarketing draait trouwens niet alleen om blogs: ook infographics, weggevers, groengidsen, mailings, enzovoort helpen je om het hart van je doelpubliek te winnen.

 

Lees ook: Zo wordt je bedrijf bekender zonder advertenties

 

Voorbeelden van tuincentra met groene blogs

 

Intratuin

Goede contentmarketing is als plantenvoeding voor je bedrijf. Surf je bijvoorbeeld naar de website van Intratuin, dan kom je terecht in een groene oase die bulkt van artikelen over alles wat te maken heeft met:

  • kamerplanten verzorgen
  • moestuinieren
  • tuinieren
  • barbecueën
  • biodiversiteit
screenshot blogcategorieën website Intratuin

De website van Intratuin bulkt van de inspiratie voor tuin- en dierenliefhebbers. (Bron: intratuin.be)

Vijver- en Tuincentrum Pelckmans

Ook de blogs van Vijver- en Tuincentrum Pelckmans lopen over van inspiratie voor tuin en terras, informatie over vijververzorging, dieren, kamerplanten, enzovoort.

Aveve

Winkelketen Aveve zet ook in op blogs over uiteenlopende groenonderwerpen. Je vindt er artikels over onder andere:

  • de ecotuin, moestuin, kruidentuin en fruittuin
  • kamerplanten
  • gazon
  • dieren zoals honden, katten, kippen, paarden, schapen en vissen

Zelf aan de slag met je contentmarketing

Heb je geen of nog niet veel blogs op je website staan? Staar je dan zeker niet blind op de voorbeelden hierboven. Iedereen is van nul moeten beginnen. Start je met bloggen, let dan nog op deze aandachtspunten:

  1. Optimaliseer je blogs voor de zoekmachines

Ga voor je begint te schrijven na welke zoektermen je doelpubliek vaak ingeeft. Met zo’n trefwoordenonderzoek vergroot je de kans dat je blog gemakkelijker gevonden wordt.

Bij de keuze van je keywords wil je – algemeen gesproken – de juiste balans vinden tussen een voldoende groot zoekvolume en weinig concurrentie.

Ubersuggest is een gebruiksvriendelijke keywordtool waarbij je elke dag gratis een beperkt aantal opzoekingen krijgt. Er is ook een betalende versie.

Zelf heb ik een abonnement op KWfinder van Mangools.

logo Mangools

Ik gebruik KWfinder van Mangools voor trefwoordenonderzoek (betalend).

 

  1. Schrijf teksten met persoonlijkheid

Er zijn vast al honderden blogs geschreven over de verzorging van de pannenkoekenplant. Wees daarom geen koe en herkauw alle informatie niet zomaar in je eigen blogs.

Kies voor een originele invalshoek en schrijf in een stijl die bij je bedrijf past, maar je tegelijk anders maakt dan je concurrenten.

Om een voorbeeld te geven: de toon en schrijfstijl van onlineplantenbedrijf Plantsome zijn onmiskenbaar Plantsome.

Met termen als ‘buitenbazen’, ‘amigo’s’ en ‘de Dramaclub’ toveren ze spontaan een glimlach op je gezicht, en trekken ze je aandacht als een uit de kluiten gewassen bananenboom naar zich toe.

 

screenshot banner Plantsome voor Plantsome's Sumer of Love

Bladrelaties, de plant-a-sutra, … Al mijn liefde voor de geniale copywriter(s) van Plantsome. 💚 (bron: homepage www.plantsome.be)

 

  1. Recycleer je blogs

Je blogs 1 keer posten op de socials en daarna nooit meer? Dat zou zonde zijn van alle moeite. Recycleer je content gerust: herpubliceer je blogs op vaste tijdstippen en gebruik ze ook in je nieuwsbrief en als basis voor andere content.

 

Inspiratie voor blogonderwerpen

Heb je geen idee waar je het in je blogs over moet hebben? I’ve got you: lees 4 tips voor eindeloos veel blogideeën.

Verkoop je ook spullen voor huisdieren, dan wordt deze gids boordevol blogideeën voor de dierensector vast je favoriete lectuur.

 

 

En nu die blogtitel nog

Moeite om een pakkende titel te bedenken voor je blogartikel? Pik mijn gratis titelgids mee en krijg er een reeks slimme blogtips bovenop.

Hebben

Schrijfhulp nodig?

Eist je tuincentrum al je aandacht op en laat je liever geen gras groeien over je contentmarketing?

Als copywriter schrijf ik mijn teksten omringd door Zamioculcas, sanseveria’s, Monstera’s, bonsais en – helaas – de occasionele rouwvliegjesplaag. Kun je een duwtje in de rug gebruiken bij je contentmarketing? Stuur me gerust een bericht om te praten over wat je bezighoudt.

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply