E-mailmarketing is een slimme manier om een band op te bouwen met je klanten, en je bedrijf blijvend in de schijnwerpers te zetten. Het is een marketingstrategie die goedkoop, meetbaar en efficiënt is – áls je er doordacht mee omspringt.
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing: je gebruikt e-mail om nuttige informatie of commerciële boodschappen naar een specifieke doelgroep te sturen.
Belangrijk: je e-mails hebben een doel. Bijvoorbeeld:
- je klanten naar je winkel lokken door hen te informeren over promoties
- top-of-mind blijven door je lezers te trakteren op waardevolle informatie – bijvoorbeeld in de vorm van een blog.
Daarom is e-mailmarketing onmisbaar voor jouw bedrijf
Zien je (potentiële) klanten de naam van je bedrijf regelmatig in hun mailbox verschijnen? Dan lig jij in de bovenste schuif als ze diensten of producten zoals de jouwe nodig hebben.
De voordelen van e-mailmarketing
Op een gerichte manier mailings versturen biedt je nog andere voordelen:
- goedkoop: je bespaart op druk- en portkosten door je boodschap in een mailing te gieten
- meetbaar: je weet exact hoeveel succes je e-mailcampagne heeft
- vertrouwd: je bouwt een sterke band op met je doelpubliek
- aanpasbaar: je kunt je mailings afstemmen op verschillende doelgroepen
- persoonlijk: je geeft je e-mail een persoonlijke touch door de naam van je lezer te vermelden
- gewenst: dankzij de opt-in van je lezer ben je zeker dat hij geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt
- slim: je vergroot het bereik van je sociale media en je website door je klanten te vertellen over nieuwe blogs en ander nieuws
E-mailmarketing: soorten mailings
“Allemaal goed en wel, maar ik heb niet genoeg te vertellen om mailings uit te sturen.” Betrapte je jezelf net op die gedachte? Dan ontdekte je de mogelijkheden van e-mailmarketing nog niet. Drie voorbeelden:
- campagne-e-mails: breng je klant eenmalig op de hoogte van een promotie, of feliciteer hem met zijn verjaardag. Wat dacht je van een verjaardagskorting?
- servicemail: versterk je klantenbeleving en hou je klant op de hoogte van de status van zijn order, de leveringsdatum, enzovoort
- nieuwsbrief: stel nieuwe producten voor, inspireer, informeer en verwijs je lezer door naar je website en sociale media
Aan de slag met e-mailmarketing: tips van de copywriter
E-mailmarketing is meer dan zomaar even een e-mail schrijven. Met deze schrijftips pen je mailings waar je klant niet om heen kan:
- Hou het beknopt: online hebben we het concentratievermogen van een mug. Focus je daarom op de kern van de zaak.
- Zet aan tot actie: vertel je lezer in een duidelijke call to action wat hem te doen staat.
- Kleur binnen de lijntjes: stuur alleen maar mails als je lezer daar toestemming voor gaf, en voorzie in elke mailing een opt-out om uit te schrijven.
- Sleutel aan je onderwerpregel: wat heb je aan een mailing die niet gelezen wordt? Maak je onderwerpregel zo onweerstaanbaar als een kwispelende puppy.
- Maak het behapbaar: net als een zachtgekookt eitje, is een goede mailing licht verteerbaar. Zet in op:
- korte paragrafen
- voldoende witruimte
- tussentitels
- bullet points.
E-mailmarketing die scoort? Reken op je copywriter
Geen tijd om je klanten regelmatig mailings te sturen?
Worden je e-mails amper geopend?
Of zetten ze je lezers niet in beweging?
Je copywriter kent de knepen van het vak.