Wil je meer impact maken voor onze planeet?
Dan is er geen betere kameraad dan de blog:
-
- Krijg geen volgers, maar bondgenoten.
- Zorg dat je boodschap écht gehoord wordt.
- Maak op een authentieke, ethische manier meer middelen vrij zodat je blijvend iets kunt veranderen.
Misschien heb je toch je bedenkingen. En dat is heel normaal. Want:
Zijn blogs dan echt nog altijd de way to go in een wereld die overloopt van AI-content?
Met de hand op het hart: ja, en zeker voor organisaties zoals die van jou.
Let op: er zijn er wel wat dingen die anders moeten dan je sector misschien al zoveel jaren gewoon is. Maar je weet wat ze zeggen: zonder verandering, geen vooruitgang.
Waarom blogs jouw weg naar meer impact zijn
Natúúrlijk weet je wel dat blogs je marketingstrategie versterken. Maar weet je ook echt waarom ze digitaal goud zijn voor jouw groene organisatie?
Ik zet de redenen nog eens op een rij, omdat veel organisaties uit je sector de blogpiste over het hoofd zien. Niet zo gek, maar ook niet handig als je net meer impact wil maken.
Let wel op: er komen een paar hard truths aan. Maar die zijn misschien net wat je nodig hebt om meer impact te krijgen.
1. Word de BFF van je doelpubliek
Blogs zijn de beste manier om:
- op een authentieke manier een vertrouwensband op te bouwen – is je organisatie afhankelijk van donaties, dan is dit onderdeel nóg crucialer dan het sowieso al is
- op het netvlies van je volgers te blijven zonder opdringerig over te komen
- de persoonlijkheid van je organisatie te tonen zonder in promopraatjes te vervallen
- je te onderscheiden van je concurrenten zonder kortingsveldslagen
- verandering te brengen in het denken en doen van je volgers – alleen al op die manier breng je positieve verandering voor onze planeet
2. Omzeil de algoritmes
Sociale media doen er alles aan om hun volgers als makke schapen in de Algoritmewei te houden. Heeft het dan wel zin om blogs te delen?
Toch wel, hoewel het niet meer je enige focus mag zijn.
Wil je de interesse van je volgers vasthouden, dan moet je ook andere originele posts en video’s delen. Maar dat betekent niét dat een blog alleen maar delen op Werelddierendag voldoende is.
Want deel je geen blogs op je socials?
Dan zijn alle uren die je in je socialemedia-marketing geïnvesteerd hebt voor niets geweest. Want zodra jij stopt met posten, neemt een ander je plek weer in.
En je trouwe volgers? Die krijgen last van acuut geheugenverlies: ze wisselen je meteen in voor een ander. Met betaalde advertenties is dat net zo.
Deel dus regelmatig ook blogs, zodat je je volgers op je eigen platform krijgt: je website, en … je mailinglijst.

Met een paar slimme veranderingen wordt je merk onweerstaanbaar voor je volgers. Zullen ze met jou door het bos willen dansen? Waarschijnlijk niet. Maar hun aandacht en vertrouwen heb je wel. 😉
3. Maak je nieuwsbrief onweerstaanbaar
Die heb je toch hé, een nieuwsbrief? Want nu, meer dan ooit, is die van onschatbare waarde. Zéker voor organisaties als de jouwe.
Heeft je organisatie wél een nieuwsbrief, maar levert die amper iets op? Dan zit het probleem misschien wel in 1 van deze dingen:
- je levert niet genoeg waarde – en nee, alleen maar korting geven telt niet
- je bouwt niet meer verder aan de vertrouwensband met je volgers
- je mails zijn inwisselbaar met die van Concurrent X, Y en Z
Voel je daar zeker niet slecht over, lieve lezer. Ik zie talloze ondernemingen uit alle sectoren die fouten maken.
Maar als je echte verandering wilt, dan is het nu het moment om daar iets aan te doen. Stuur me gerust een bericht als je daarbij wat hulp kunt gebruiken.
Want we weten allebei dat je met een functie als die van jou al genoeg bowlingballen in de lucht moet houden – al mijn respect daarvoor, trouwens. You rock. 💪





