Skip to main content
 

Daarom wint je merk altijd met blogs (óók in het AI-tijdperk)

Laat ze telkens opnieuw voor jou kiezen - zonder dagelijks met korting te strooien of je blauw te betalen aan Ads.

Wil je meer impact maken voor onze planeet?

Dan is er geen betere kameraad dan de blog:

    • Krijg geen volgers, maar bondgenoten.
    • Zorg dat je boodschap écht gehoord wordt.
    • Maak op een authentieke, ethische manier meer middelen vrij zodat je blijvend iets kunt veranderen.

Misschien heb je toch je bedenkingen. En dat is heel normaal. Want:

Zijn blogs dan echt nog altijd de way to go in een wereld die overloopt van AI-content?

Met de hand op het hart: ja, en zeker voor organisaties zoals die van jou.

Let op: er zijn er wel wat dingen die anders moeten dan je sector misschien al zoveel jaren gewoon is. Maar je weet wat ze zeggen: zonder verandering, geen vooruitgang.

Waarom blogs jouw weg naar meer impact zijn

Natúúrlijk weet je wel dat blogs je marketingstrategie versterken. Maar weet je ook echt waarom ze digitaal goud zijn voor jouw groene organisatie?

Ik zet de redenen nog eens op een rij, omdat veel organisaties uit je sector de blogpiste over het hoofd zien. Niet zo gek, maar ook niet handig als je net meer impact wil maken.

Let wel op: er komen een paar hard truths aan. Maar die zijn misschien net wat je nodig hebt om meer impact te krijgen.

 

2 vrouwen die duidelijk goed bevriend zijn

Met blogs wordt je organisatie de nieuwe bestie van je volgers.

1. Word de BFF van je doelpubliek

Blogs zijn de beste manier om:

  • op een authentieke manier een vertrouwensband op te bouwen – is je organisatie afhankelijk van donaties, dan is dit onderdeel nóg crucialer dan het sowieso al is
  • op het netvlies van je volgers te blijven zonder opdringerig over te komen
  • de persoonlijkheid van je organisatie te tonen zonder in promopraatjes te vervallen
  • je te onderscheiden van je concurrenten zonder kortingsveldslagen
  • verandering te brengen in het denken en doen van je volgers – alleen al op die manier breng je positieve verandering voor onze planeet

2. Omzeil de algoritmes

Sociale media doen er alles aan om hun volgers als makke schapen in de Algoritmewei te houden. Heeft het dan wel zin om blogs te delen?

Toch wel, hoewel het niet meer je enige focus mag zijn.

Wil je de interesse van je volgers vasthouden, dan moet je ook andere originele posts en video’s delen. Maar dat betekent niét dat een blog alleen maar delen op Werelddierendag voldoende is.

Want deel je geen blogs op je socials?

Dan zijn alle uren die je in je socialemedia-marketing geïnvesteerd hebt voor niets geweest. Want zodra jij stopt met posten, neemt een ander je plek weer in.

En je trouwe volgers? Die krijgen last van acuut geheugenverlies: ze wisselen je meteen in voor een ander. Met betaalde advertenties is dat net zo.

Deel dus regelmatig ook blogs, zodat je je volgers op je eigen platform krijgt: je website, en … je mailinglijst.

Dansend man-vrouwkoppel in het bos

Met een paar slimme veranderingen wordt je merk onweerstaanbaar voor je volgers. Zullen ze met jou door het bos willen dansen? Waarschijnlijk niet. Maar hun aandacht en vertrouwen heb je wel. 😉

3. Maak je nieuwsbrief onweerstaanbaar

Die heb je toch hé, een nieuwsbrief? Want nu, meer dan ooit, is die van onschatbare waarde. Zéker voor organisaties als de jouwe.

Heeft je organisatie wél een nieuwsbrief, maar levert die amper iets op? Dan zit het probleem misschien wel in 1 van deze dingen:

  • je levert niet genoeg waarde – en nee, alleen maar korting geven telt niet
  • je bouwt niet meer verder aan de vertrouwensband met je volgers
  • je mails zijn inwisselbaar met die van Concurrent X, Y en Z

Voel je daar zeker niet slecht over, lieve lezer. Ik zie talloze ondernemingen uit alle sectoren die fouten maken.

Maar als je echte verandering wilt, dan is het nu het moment om daar iets aan te doen. Stuur me gerust een bericht als je daarbij wat hulp kunt gebruiken.

Want we weten allebei dat je met een functie als die van jou al genoeg bowlingballen in de lucht moet houden – al mijn respect daarvoor, trouwens. You rock. 💪

Pro-tip: blogs delen

Deel je blogs meerdere keren doorheen de tijd. Want niet elke post bereikt je volledige lezerspubliek. En ook je kersverse volgers lazen nog niet al je blogartikels. Doen!

4. Verrijk je andere content

Je blogs zijn als zo’n fancy Zwitsers zakmes: multi-inzetbaar. Ze doen het prima in je nieuwsbrief. Als basis voor je podcast. Als waardevolle freebie voor je mailinglijst. En ze maken je organisatie ook vindbaar buiten Facebook en Instagram om. Want zeg nu zelf: je wil de omzet en verwezenlijkingen van je organisatie toch niet laten afhangen van de socials alleen?

hoger in Google door blogs te schrijven

Blogs loodsen je website gemakkelijker naar de top van de zoekresultaten.

5. Klim hoger in Google

SEO-blogs zijn beste maatjes met Google en kunnen een mooi plekje in de zoekresultaten krijgen. Tenminste, áls ze aan het strenge en altijd veranderende eisenlijstje van de Digitale Speurneus voldoen. Dat betekent onder andere:

  • hoge kwaliteit
  • unieke content
  • slim gebruik van trefwoorden (ook wel keywords of zoekwoorden genoemd)

Maar de allerbelangrijkste eis is en blijft: blije lezers. En die krijg je doorgaans niet door wat haastig ineengeflanste content van Temu-kwaliteit online te zetten.

Heb je wél sterke content op je website staan, dan bereik je niet alleen meer mensen, maar is de kans ook groter dat andere kwaliteitsvolle websites naar de jouwe linken. Die linkbuilding geeft de positie van je website nog een extra duwtje in de rug.

Maar ik hoor het je denken, lieve lezer:

En AI dan?

Je hebt gelijk: tegenwoordig kaapt AI heel wat bezoekers weg van je website. Samenvattende overzichten bovenaan de zoekresultaten stelen de show, en daardoor krijgen de echte zoekresultaten een pak minder aandacht.

Leveren blogs dan nog wel iets op voor je bedrijf?

Zéker wel. Je moet alleen je strategie aanpassen. Bijvoorbeeld door:

  • je blogs nog beter af te stemmen op wat je lezers echt willen weten
  • nog meer in te zetten op de persoonlijkheid van je bedrijf
  • het anders te durven doen

Persoonlijkheid wint

AI doet de al drukke contentzee aanzwellen tot een tsunami. Je bedrijf heeft daardoor andere manieren nodig om er écht uit te springen.

Dat doe je niet met generiek geneuzel dat je concurrent ook geschreven had kunnen hebben.

Nu, meer dan ooit, stelen merkpersoonlijkheid, menselijkheid en échte verbinding alle harten.

Blogs zijn daardoor wat mij betreft nog belangrijker geworden voor de levensadem van je bedrijf. En dan heb ik het nog niet gehad over de onderschatte krachten van de nieuwsbrief.

Laat je dus niet ontmoedigen door AI: dit is jouw kans om op een andere manier op te vallen – een manier die misschien zelfs nog juister aanvoelt, omdat je het menselijke nog meer voorop kunt zetten.

 

website beter vindbaar door blogs schrijven

Dankzij je blogs komen potentiële klanten je website sneller op het spoor.

3 goede redenen om blogs te laten schrijven door een copywriter

Blogs zijn de ideale ambassadeur van je bedrijf. Schakel je een copywriter in om ze te schrijven? Dan ben je zeker van succes:

1. Bespaar jezelf en je team uren tijd

Of hebben jullie echt nog dagen over om met deze dingen bezig te zijn?

  • onderwerpen bedenken
  • blogplanning maken
  • informatie opzoeken
  • trefwoordenonderzoek doen als het om een SEO-blog gaat
  • blog schrijven en – bij een SEO-blog – optimaliseren voor de zoekmachines
  • (bij)leren over SEO en andere marketingtechnieken
  • de persoonlijkheid van je bedrijf consistent overbrengen naar je doelpubliek
  • menselijkheid en echtheid in je teksten stoppen
  • harten raken en voor meer verbinding zorgen

Het enige wat je tekstschrijver van jou verwacht? Af en toe overleggen, een duidelijke briefing geven en eventuele inhoudelijke fouten uit de blog halen. Hoe vaker je copywriter voor jou werkt, des te sneller dat proces verloopt.

zakhorloge - tijd besparen door blogs schrijven

Een copywriter inschakelen om je blogs te schrijven geeft je uren tijdswinst, die je desgewenst ook op een ouderwets zakhorloge kunt checken.

2. Meer resultaat

Je copywriter zorgt ervoor dat je lezers aan je lippen hangen. In mijn geval krijg je blogs die meer dan alleen maar vlot zijn:

  • helder opgebouwd
  • warm en verbindend
  • intrigerend geschreven
  • met de unieke stem van je merk
  • met je lezer centraal

‘Maar waarom zou ik een copywriter betalen voor werk dat AI kan doen?’

Logisch dat je jezelf die vraag stelt. En natuurlijk kan je perfect AI het klusje voor jou laten opknappen.
Alleen blijkt dat toch niet zó eenvoudig als je zou denken.

Want je hebt tijd nodig om:

  • met je bot te leren werken
  • de exacte prompts te vinden die je het beste resultaat te geven
  • gedetailleerde feedback te geven op verschillende blogvoorstellen, zodat je bot ervan kan leren
  • te dubbelchecken of je bot niet zomaar iets uit zijn virtuele duim heeft gezogen (dat zou nefast zijn voor jullie positieve imago)
  • nog gedetailleerdere feedback te geven, omdat je bot de helft van je vorige instructies vergat
  • typische AI-quirks te elimineren zoals onjuiste zinsconstructies, vreemde interpunctie en verdwaalde hoofdletters

Daarna zit je misschien nog wel met de 3 grootste problemen:

  • generieke tekst die niet blijft hangen en je lezers koud laat
  • een gebrek aan persoonlijkheid: zeg eens eerlijk  – zou die AI-blog ook op de website van je concurrent kunnen staan?
  • een gebrek aan warmte, fijngevoeligheid, verbinding en emotie – AI kan veel, maar je lezer voelt het gewoon als die menselijke nuance er niet is.

En je weet het zelf ook: in een sector als die van jou kun je niet zonder authentieke connectie als je echt voor verandering wilt zorgen.

vrouw en man kijken verliefd naar elkaar

Match made in heaven?. Alleen als je blijft investeren in de relatie met je volgers – zo is dat ook in het echte leven, toch? 😊

3. Verover hun hart – voorgoed

Stel het je even voor: je krijgt de kans om te daten met de persoon van je dromen. Na 3 fantastische dates ghost je je Grote Liefde 4 maanden lang, want het is drukdrukdruk op het werk. Wanneer je weer rustig kunt ademhalen, haal je je beste verleidingstactieken weer boven.

Wat denk je: blijven jullie levenslang samen?

Met je contentmarketing is dat net zo: je bouwt een relatie op met je doelpubliek. Je moet dus consistent blijven verschijnen, zodat je lezers je leren kennen en vertrouwen.

Dat doe je natuurlijk niet met oppervlakkige, generieke uitspraken. Je doelpubliek wil iets wat écht voelt. Persoonlijkheid. Menselijkheid. Net als in het echte leven.

Pak je het goed aan, dan wordt jullie relatie net zo sterk als die van wijlen Nicole, en Hugo. En die konden echt niet zonder elkaar.

En ja, zo’n sterke relatie kost wat werk, maar de inspanning loont. Je hoeft bijvoorbeeld niet telkens weer met kortingen te strooien en onafgebroken Facebook Ads te plaatsen om hun aandacht te blijven vasthouden.

Je zit vanzelf al in hun hart.

Wil je dat ook voor jouw bedrijf? Bekijk dan eens of een blogpakket iets voor jullie is: zo bouw je continu vertrouwen op bij je doelpubliek en hebben ze telkens opnieuw een reden om voor jouw organisatie te kiezen.