Skip to main content

“Gefeliciteerd met je verjaardag!” toetert de e-mail als ik hem open klik.

Ik frons.

Het is vandaag heel duidelijk niet mijn verjaardag.

In mijn geval heeft de afzender zelfs geluk dat hij me in het juiste jaar mailt.

Ik verjaar namelijk op 29 februari.

Je weet wel – die dag die er maar eens om de 4 jaar is.

En die er dat jaar ein-de-lijk weer was *klein vreugdedansje*

Jep. Ik ben een schrikkelkind.

Of een verschrikkelijk kind, zoals mijn zus het weleens handig aanpast.

Terug naar de mail.

Die was natuurlijk ook wel attent.

En er zat zelfs een cadeautje bij.

Het feit dat de afzender – een kledingketen – er ettelijke maanden naast zat, bedekte ik daarom met de mantel der liefde.

De aandacht van je klant vasthouden

Als je zelf een onderneming hebt, kun je de aandacht van je klanten niet altijd trekken met een cadeautje in je mail.

Beter gezegd: dat kán, maar het wordt een dure grap.

“Wat dan met promoties?”, vraag je je misschien af.

Die zijn ook een mogelijkheid. Maar wat als ál je concurrenten korting geven?

Geef je dan nog meer korting? En wat zegt dat over de waarde van je aanbod?

 

Klanten voor het leven - Het Schrijfpaleis - Berner Sennen

Vertroetel je klant alsof hij een Berner Sennen-puppy met aaibaarheidsfactor 1000 is *smelt*.

Fan van je merk? Klant voor het leven

Ik ben geen prijsgoeroe (ik heb sinds vroeger al een hevig wiskundeallergie). En ongetwijfeld hangen je technieken ook af van de sector waar je in zit.

Wat wél altijd werkt, is een relatie opbouwen met je klant.

Bijvoorbeeld door regelmatig van je te laten horen. En advies te geven waar hij écht mee geholpen is.

Leg je klant in de watten alsof hij een Berner Sennen-puppy met aaibaarheidsfactor 10000 is.

“Ja maar, wat krijg ik er dan voor terug?”

Veel.

  • Een klant die wil weten wat je te vertellen hebt.
  • Die je mails ook open klikt als je er geen kortingscode in aankondigt.
  • Die je blogs verslindt op Facebook, en ze af en toe deelt met zijn beste vriend Mario.
  • Die er niet voor terugdeinst om bij je te kopen, en later nog een keer, en daarna nog eens.

Een klant die fan is van je merk.

En als je het echt goed aanpakt: een klant voor het leven.

Klanten voor het leven: gedaan met jagen

Stel het je even voor. Als je klanten voor het leven hebt, hoef je niet elke dag op zoek naar nieuw cliënteel.

Je hoeft niet aan cold calling te doen en te vrezen voor de zoveelste afwijzing.

Je hoeft je bedrijf geen 8 keer per week te pitchen voor een neuspeuterend publiek.

Je hoeft jezelf niet te dwingen om talloze netwerkevenementen bij te wonen.

Wil je dat je bedrijf de pot honing is waar klanten als uitgehongerde beren op afsprinten?

Dan wordt het tijd dat je meer van je laat horen.

Consequenter dan je nu misschien doet (hé, je hebt het al druk genoeg).

Vaker dan 1 keer per kwartaal (geen oordeel hier).

En met content die zo waardevol is dat je lezers er geen genoeg van krijgen.

 

Krijg klanten voor het leven: waag jij de sprong?

 

“Ik weet dat allemaal wel, maar daar heb ik echt geen tijd voor”, hoor ik je denken.

Net zoals veel van mijn klanten.

Tot ze de sprong waagden en al dat content-werk uitbesteedden aan mij.

Zelfs met kleine aanpassingen zagen ze al een verschil. En ze bespaarden zelf hopen tijd.

Frederik liet me bijvoorbeeld een paar SEO-webteksten schrijven, en zag meer aanvragen binnenstromen.

Wat denk je? Blijf je onvermoeibaar op klanten jagen, of laat je ze liever zelf op je afkomen?

Ik denk dat je het antwoord al weet.

Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply