Skip to main content

2 voorbeelden van knappe copy

Wie de rode loper uitrolt voor mijn hond, heeft sowieso een ferme streep voor bij mij.

En ik durf te wedden dat dat ook voor jou en je huisdier geldt, lieve lezer.

Ik heb het je nog maar een stuk of 83 keer verteld, maar als merk kun je een enorm verschil maken met de manier waarop je schrijft.

Twee goede voorbeelden daarvan kwam ik tegen bij dierenvoermerken Just Russel en Edgard & Cooper.

Zo doen zij het

Even kaderen: de huisdierenmarkt zit propvol voermerken die je stuk voor stuk vertellen dat je bij hen het beste voer met de beste samenstelling vindt.

Hoe pik je er dan de allerbeste knabbels uit voor je hond?

En, interessant voor jou: hoe zorg je er als merk voor dat mensen zonder aarzelen voor jou kiezen?

hondenvoer

Zoveel keuze, zoveel twijfels: hoe kies je het juiste voer voor je hond? *Dit is geen afbeelding van Edgard & Cooper- of Just Russel-brokjes.

Zo word je de topfavoriet in je markt

1 belangrijke tip: zorg dat je merk boven de concurrentie uitsteekt als een Duitse dog in een tuin vol Maltezers (de hond, niet de chocolade. Honden en chocolade zijn een grote no-no).

Ik heb dan wel niet alle merken bekeken, maar bij Edgard & Cooper en Just Russel waren de Duitse dog-vibes sterk aanwezig.

Wat maakt hun copy dan zo krachtig? Deze 3 dingen bleven me bij:

1. Puike personalisatie

Beide merken vroegen naar en gebruikten de naam van mijn hond. Slim, want wie wordt er niet blij als hij de naam van zijn dier ziet?

Just Russel scoorde nog extra punten: nadat ik een foto van mijn hondenmodel uploadde, pronkte haar snuit een paar dagen later op haar brokjesverpakking, inclusief haar naam. #brokjesgoals

2. Toffe taal

De taal van Just Russel en Edgard & Cooper past bij je harige maatje: speels als de capriolen van een Franse bulldog en boordevol liefde voor dieren.

Toch spreken ze ook mensentaal, zodat je begrijpt waarom hun ingrediënten dan wel zo goed zijn voor je hond.

En waarom zelfs zijn drolletjes er beter van worden.

Na een kort quizje vind je bij beide merken snel je weg door hun aanbod, én vervolledig je meteen het eetprofiel van je hond.

Via 1 onopvallende vraag weten de merken meteen ook op welke concurrent je nu vertrouwt: slim, en niet storend voor jou als klant.

3. Nauwkeurige nazorg

Als (dieren)merk val je meteen door de mand als je je klant na zijn aankoop aan zijn lot overlaat.

Zowel Just Russel als Edgard & Cooper verloren me niet uit het oog en stuurden me regelmatig vriendelijke follow-upmails.

Zelf ben ik benieuwd of er later ook blogs zullen volgen met tips en eetinspiratie voor mijn dier. Je klanten af en toe trakteren op vrijblijvend advies is een welkome afwisseling als je vaak commerciële berichten stuurt.

 

Berner sennen

Of elk excuus goed is om een blog vol hondenfoto’s te zetten? Misschien.

En dan zijn er nog de leuke details

  • Op de doos van Just Russel stond de volgende waarschuwing te lezen: ‘Postbode opgelet! Dit pakket maakt honden en katten extreem enthousiast.’
  • Ook Edgard & Cooper let op de details. Bij de aanbevolen voerhoeveelheden op hun verpakking wordt de zwaarste gewichtsklasse als volgt omschreven: ‘Als je hond eruitziet als een paard.’ *gniffel*

Kortom: als baasje krijg ik een goed gevoel van deze merken. En dat is precies wat ik ook voor mijn enthousiaste kwispelstaart wil. Door hun doordachte aanpak blijft mijn positieve indruk onveranderd, zelfs als mijn hond hun voer maar niks zou vinden.

Pronk met je (merk)persoonlijkheid

Als dit een SOS Piet-programma was, zaten we nu aan het: ‘En wat hebben we vandaag heleerd?’-moment:

  • Doe niet blindelings hetzelfde als de rest: durf jezelf te onderscheiden van de massa en zet je sterktes in de kijker. Speel in op de dingen waar je klant (onbewust) naar op zoek is, wat hij leuk vindt, en wat een glimlach op zijn gezicht brengt.
  • Hou dezelfde toon en persoonlijkheid in je volledige branding aan: net zoals bij de merken hierboven zul je daar uiteindelijk om gekend én geliefd zijn.
  • Vertroetel je klanten ook na hun aankoop: bombardeer hen niet alleen met prachtige promo’s, maar doorspek je communicatie ook met waardevolle content. Zo blijf je altijd welkom in hun mailbox, en verover je een plaatsje in hun hart.
Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply