Skip to main content

De juiste balans in je klantenrelaties

 

Ken je de term frenemies, lieve lezer?

Dat zijn mensen die doen alsof ze je vrienden zijn, maar je eigenlijk de satékruiden op je frietjes niet gunnen.

Vrienden die je favoriete boek lenen en het nooit meer terugbrengen.

Of die alleen maar bij je langskomen om je abrikooskleurige toilethanddoekjes mee te gappen.

Is jouw merk een slechte vriend?

 

Als merk ben je liever een betrouwbare kennis dan een slechte vriend.

Toch komen sommige bedrijven onbedoeld over als die vervelende vriend.

Het is dan ook heel gemakkelijk om in de VVV te trappen: de valsevriendenvalkuil.

Zulke merken bestoken hun doelpubliek met mailtjes en Facebook-posts waarin ze steevast met hun aanbod lopen te pronken.

Af en toe binden ze er wel een kortingstrikje rond, maar hun doel is duidelijk: ze willen verkopen.

Ze willen je centjes.

Ze willen je onbevlekte koperszieltje.

 

Veel klanten worden hoorndol van die constante stroom commerciële boodschappen.

Hoe zou je zelf zijn als je vrienden alleen maar langskomen om geld van je los te peuteren?

 

oma met geld - klantenrelaties - Het Schrijfpaleis

Niemand vindt je leuk als je alleen maar om geld vraagt.

 

Vind de juiste balans

 

Mag je dan geen commercieel aanbod meer doen?

Natuurlijk wel. Ook dat verwachten je klanten van je.

Maar als je wilt vermijden dat je volgers meteen hun kar keren als je een promomail te veel uitstuurt, dan moet je ook in je relatie met hen investeren.

Want een goede klantenrelatie is goud waard.

 

Maak je klanten content met content

 

De eenvoudigste manier om waardering voor je klanten te tonen, is hen af en toe een pareltje kennis toe te vertrouwen.

  • Een stappenplan om te voorkomen dat je bosbessencake inzakt.
  • Een tip om te vermijden dat je hond aan de lijn trekt.
  • Een meditatietechniek om rustiger aan je werkdag te beginnen.

Met die kleine kennispareltjes sla je 2 vliegen in 1 klap:

1. De relatie met je klanten is beter in balans

Ze staan weer open voor wat je te vertellen hebt, zelfs als daar af en toe een commercieel reukje aan hangt.

2. Je laat zien dat je weet waarover je spreekt

Twijfelaars kiezen sneller voor jou, en klanten prijzen je met een beetje geluk ook aan bij anderen.

Help!

 

Kun je zelf nog wat hulp gebruiken bij het versterken van je klantenrelaties?

Ik kan je schrijvende wingwoman zijn.

Wat denk je: even vrijblijvend kennismaken?

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply