Zo voer je promo zonder ongevoelig over te komen
Deze week gingen bijna alle winkels weer open in België, en dat merkte je vast aan je mailbox.
Winkeluitbaters en marketingteams veegden waarschijnlijk meerdere keren het zweet van hun voorhoofd.
Want de verkeerde tone of voice kan je reputatie nu gemakkelijker dan ooit maken of schaden.
Dat merkte A.S.Adventure deze week al.
Marketing tijdens de coronaperiode: A.S.Adventure
Outdoorketen A.S.Adventure kondigde in zijn nieuwsbrief aan dat al zijn winkels opnieuw open zijn.
De tekst ging als volgt:
“Dus, kom eens terug uit je kot en wandel gerust binnen bij A.S.Adventure.
We verwelkomen je met open armen, ontsmette handen en ten voeten uit.
Hou voldoende afstand en we zitten samen snel weer op het juiste pad. Welkom buiten en tot gauw!”
Bron: mailing A.S.Adventure van 11 mei 2020: ‘Kom eens uit je kot.’
Dat schoot bij sommige abonnees in het verkeerde keelgat.
De verkeerde tone of voice kan je reputatie nu gemakkelijker dan ooit maken of schaden.
Waarop A.S.Adventure een nieuwe mail uitstuurde met als onderwerp ‘Inderdaad, voorzichtigheid is nog steeds geboden’.
Ze benadrukten onder andere dat hun vorige mail geen uitnodiging was om de richtlijnen te negeren.
En vroegen ook om begrip: het is net hun bedoeling om op basis van expertenadvies een “veilige en verantwoorde stap in de juiste richting te zetten”.
Dat ze de reacties op hun mail niet zomaar negeerden, kan ik alleen maar toejuichen.
Helder communiceren is nu meer dan ooit van belang.
Communiceren in de coronaperiode: de juiste tone of voice
Gaat je winkel eindelijk opnieuw open? Dan is het logisch dat je dat van de daken wilt schreeuwen.
Het voorbeeld hierboven leert wel dat veel mensen nog erg wantrouwig en bang zijn. Niet verwonderlijk, natuurlijk.
Maar hoe pas je je boodschap daaraan aan?
Wees gerust: een vleugje positiviteit mag, maar ga zeker niet voorbij aan de realiteit.
We zitten nog altijd in een delicate periode.
Communiceren tijdens corona: informeer en stel gerust
Hoe zorg je ervoor dat je communicatie tijdens de coronaperiode positief, geruststellend en niet overdreven commercieel overkomt?
Begin bij de basis: stel je klanten gerust, en vertel precies wat ze mogen verwachten als ze je winkel een bezoekje brengen.
Mijn tip? Wijd daar een pagina aan op je site en geef glashelder antwoord op de volgende vragen:
- Hoeveel klanten laat je toe in je winkel?
- Zijn er pijlen voor eenrichtingsverkeer?
- Hoelang mag een winkelbezoek duren?
- Zijn er ontsmettingsmiddel en/of mondmaskers voorhanden?
- Hoe garandeer je dat iedereen voldoende afstand houdt?
- Ontsmet je bepaalde ruimtes in je winkel regelmatig?
- Welke andere maatregelen nam je om de veiligheid van je klanten en je personeel te garanderen?
Laat je klanten dus niet in het ongewisse. Hoe meer relevante details, hoe beter.
Zo zien ze niet alleen dat je het belangrijk vindt om je aan alle regels te houden, maar ook dat je hun vertrouwen waard bent.
Extra tip: vermeld een e-mailadres of telefoonnummer waar mensen terecht kunnen met bezorgdheden of vragen.
Krijg je vaak dezelfde vraag? Voeg het antwoord daarop dan nog toe aan je pagina.
En zorg er natuurlijk voor dat je snel genoeg reageert – zelfs al heb je het nu drukker dan ooit.
Marketing tijdens de coronaperiode: zo pak je je mailings aan
Hoe zorg je ervoor dat je ook in je mailings de nadruk legt op veiligheid en vertrouwen, zonder er telkens hele blokken tekst aan te wijden?
Vermeld in elke nieuwsbrief kort dat je de veiligheid van je klanten en medewerkers vooropstelt, en link door naar de infopagina waar je je maatregelen oplijstte.
Zorg ervoor dat je klanten die boodschap in 1 oogopslag kunnen terugvinden.
Win het vertrouwen van je doelpubliek
Vind je het moeilijk om de juiste toon te vinden in je mailings: positief, geruststellend en toch niet te commercieel?
Of heb je dringend een tekst nodig die glashelder omschrijft hoe jij de veiligheid van je klanten en je personeel vooropzet?
Ik help je graag.
Contacteer me nu en en ik zorg ervoor dat je mailing of infopagina in een oogwenk online staat.