Skip to main content

1 schrijftip die zo voor de hand ligt dat hij vergeten wordt

In deze blog vind je 1 voor de hand liggende schrijftip die je teksten 10 keer beter maakt.

Toch wordt hij nog door te veel mensen genegeerd.

Alsof het een ongewassen holbewoner is met een halve voortand, 17 hongerige luizen en een etterend abces op zijn elleboog.

Voor je te lang stilstaat bij dat beeld: laten we het eerst even hebben over lichaamstaal.

 

Kort door de bocht

Lichaamstaal verraadt veel.

Volgens het internet vertellen de volgende signalen dat het je gesprekspartner geen moer interesseert wat je te vertellen hebt:

  • heen en weer schuifelen en met zijn voet tikken
  • over de pols wrijven
  • zich klaarmaken om te vertrekken.

Lieve lezer, je hebt een kritische geest en ik hóór het je bijna denken.

Dat is wel erg kort door de bocht.

Misschien heeft je gesprekspartner net een muggenbeet op zijn pols.

Of moet hij dringend zijn trein halen, en wil hij toch het laatste deel van je verhaal niet missen.

Context is alles.

Weet je wie niet kan vertrouwen op context? De mensen die je teksten lezen.

Er staat wat er staat.

Zo beledig je je lezer

Er is 1 iets waarmee je naar je lezer schreeuwt dat je holbewoners interessanter vindt dan hem.

Dat doe je als je je lezer negeert.

Je lezer negeren in je teksten is hetzelfde als een levensgroot billboard afhuren, er een onflatterende foto van hem op zetten, en er dan in dikke, vuurrode letters bij schrijven: ‘Ik vind je niet interessant!’.

Rude.

aanspreking yoghurt Het Schrijfpaleis

Ik krijg galbulten van teksten die ‘u’ en ‘je’ door elkaar mengen alsof het een fruitlaagje in een potje yoghurt is.

Heb je het alleen maar over jezelf?

Sla je webteksten er eens op na. En begin maar eens te tellen:

  • Hoe vaak zie je er ‘u’ of ‘je’ in verschijnen?
  • En hoe vaak starten je zinnen met ‘we’, ‘ons’, of je bedrijfsnaam?

Niemand houdt van mensen die het alleen maar over zichzelf hebben.

Waarschijnlijk ben je in het echte leven een charismatische luisteraar.

Blijkt dat nog niet uit  je teksten? Dan lees je hieronder hoe je dat duidelijk maakt.

 

Spreek 1 persoon aan, tenzij je je teksten met galmende stem voordraagt aan je 723 trouwe volgelingen.

Zo zet je je lezer centraal

Je lezer wil maar 1 ding weten: ‘wat levert het mij op?

Door hem centraal te zetten in je teksten, wordt dat een stuk duidelijker. 4 tips:

1. Bedenk wie je wilt aanspreken

Aan wie richt je je tekst? Mensen die van Star Wars en roze sokken houden? Beursmakelaars met een voorliefde voor bananenbrood? Je ideale klant?

2. Kies 1 aanspreekvorm en hou je daaraan

Dat betekent:

  • altijd ‘je’ en al zijn varianten
  • altijd ‘u’ en al zijn varianten.

Waarom het zo belangrijk is om diezelfde aanspreekvorm aan te houden?

1. Omdat je je lezer anders een identiteitscrisis bezorgt.

2. Omdat een combinatie van ‘u’ en ‘je’ in dezelfde zin op dialect lijkt.

3. OMDAT IK GALBULTEN KRIJG van teksten die ‘u’ en ‘je’ door elkaar mengen alsof het een fruitlaagje in een potje yoghurt is.

3. Schrijf zoals je spreekt

Hoe zou jij je verhaal aan een vriend of klant vertellen?

Als je dat gemakkelijker vindt, kun je die versie opnemen en je tekst daarop baseren. Zo vermijd je meteen dat je als een robot uit de middeleeuwen klinkt.

4. Spreek 1 persoon aan

Vertel eens: klim jij elke dag op een rotsblok om je teksten met galmende stem voor te dragen aan je 723 trouwe volgelingen?

Als dat niet zo is, dan spreek je maar 1 persoon aan als je schrijft.

 


Zo schrijf je onvergetelijke teksten

Je weet nu hoe je je lezer alle aandacht geeft.

Wil je echt onvergetelijk worden met je teksten?

Lees dan deze blog een keer:

Schrijftip: zo word je onvergetelijk

 

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply