Skip to main content

Bezorg je je lezers een identiteitscrisis?

Het is altijd lachen als je leukste collega je telefoonnummer niet herkent en je vervolgens beleefd als klant aanspreekt.

Geen: “Hallo frisco!”

Wel: “Natuurlijk mevrouw.”

En: “Ik breng dat meteen voor u in orde.”

Het wordt pas echt vreemd als die joviale collega je ook tijdens jullie lunchwandeling opeens aanspreekt met ‘u’.

Vooral als hij dat niet als grap bedoelt.

En jij je niet als klant hebt verkleed.

Heel erg verwarrend is dat.

  • Is hij boos?
  • Is er iets veranderd tussen jullie?
  • Of heeft hij ontdekt dat jij per ongeluk zijn chocomousse uit de koelkast nam?

De toon van je merk

Als je in je teksten je lezer continu op een andere toon aanspreekt, dan voelt dat ook vreemd.

Beeld je maar eens in dat de vriendelijke jij-stijl van bol.com opeens kil en formeel wordt.

Met ‘Gelieve’, ‘u’ en afstandelijkheid zodra je thee-ei in het winkelkarretje zit.

  • Is het dan zo erg dat je de tandpasta die hij voorstelde niet hebt besteld?
  • Wil hij je niet meer als klant?
  • En waarom gedraagt hij zich op alle andere plekken wel als een jolige gozer?

 

yoghurt - juiste toon - Het Schrijfpaleis

‘U’ en ‘jij’ door elkaar mengen alsof het yoghurt met een appel-kaneelbodempje is? Geen goed idee.

Haspel ‘u’ en ‘jij’ niet door elkaar

Nog een laatste tenenkrullende dooddoener: in 1 en dezelfde tekst of zin ‘u’ en ‘jij’ door elkaar mengen alsof het yoghurt met een appel-kaneelbodempje is.

Die mix komt meer voor dan je denkt, ook op officiële websites.

“Je bent van harte welkom in onze B&B. Uw bagage dragen we met plezier voor u naar binnen.

Terwijl je van je drankje nipt, leven uw kinderen zich helemaal uit op de kinderboerderij.”

Wil je een identiteitscrisis bij je lezer vermijden (en dat wil je), kies dan voor 1 en dezelfde aanspreekvorm in je tekst.

Welke toon is de juiste?

Moet je merk altijd dezelfde toon gebruiken?

Alles hangt af van je doelpubliek en de plek waar je boodschap verschijnt.

Misschien verwachten je zakelijke klanten een formelere schrijfstijl – of krijgen ze daar net eczeem van.

Je Facebook-volgers aanspreken met ‘u’ is doorgaans weer een no-go.

 

Weet je heel goed wat je wilt uitstralen met je merk, maar krijg je het niet in woorden gegoten?

Spreek me er even over aan: ik ben maar een paar klikken van je verwijderd – op een niet-stalkerige manier.

Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply