Skip to main content

Stopte je dit al in je teksten?

“En daarna was ik zo stil als een ijsblokje“, besluit mijn 5-jarige neefje achterin de auto.

Na zijn uitgebreide uiteenzetting over dinosaurussen die de wereld opeten waren mijn gedachten
even afgedwaald, maar nu was ik in een vingerknip weer bij de les.

Ook je lezers beschikken doorgaans over het concentratievermogen van een garnaal.

De kans bestaat dat ze halverwege je blog net de ijskar horen voorbijkomen

en sterk overwegen om een hoorntje met aardbeien, stracciatella en smurfensprinkels te bestellen.

Of dat ze bij het bekijken van je website juist een appje binnenkrijgen met een video van de 10 schattigste puppy’s ter wereld.

 

(Alle puppy’s zijn het schattigst. Duh.)

 

truck met in de achterbak een hele rij puppy's. Het Schrijfpaleis.

Als je lezer moet kiezen tussen een tekst lezen of een vracht puppy’s aaien dan weet hij het wel. ๐Ÿ˜‰

 

Opboksen tegen afleiding is moeilijk.

Zowel voor je lezers, als voor je teksten.

Een goed geschreven tekst wint het pleit al wat makkelijker.

Of zorgt er op zijn minst voor dat je lezer verder leest nadat hij zijn ijsje opsmikkelde of wegsmolt bij die puppyvideo.

Getest en goedgekeurd: 20+ ongewone focustips >

Hou het onverwacht

Wil je je lezer bij de les houden? Wijk dan eens af van wat-ie verwacht.

Bijvoorbeeld door een vergelijking te maken die hij niet zag aankomen (zoals mijn neefje en zijn ijsblokje).

Of door de dingen beeldend te beschrijven. Dat deed IKEA onlangs heel knap in een mailing met de woorden ‘een knuffel van een huis’.

 

knipsel van IKEA-mailing met de woorden 'Een knuffel van een huis'

Een knuffel van een huis – deze IKEA-mailing bleef me nog 7 dagen bij.

De voordelen

De pro’s van af en toe een pientere vergelijking of een onverwachte uitspraak in je teksten?

  • De aandacht van je lezer blijft beter plakken dan die al dente spaghettisliert aan je keukenmuur.
  • Wรกt je zegt blijft hangen โ€“ hoe vaak weet jij nog wat er in de IKEA-mail van vorige week stond?
  • Je teksten zijn niet inwisselbaar met die van je concurrenten.

Meer tips om je lezers bij de les te houden >

Weet je wel wat je wilt zeggen, maar zoek je iemand om het creatief te verwoorden?

Ik ken toevallig wel iemand.ย ๐Ÿ˜‰

Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply