Skip to main content

Wat is jouw Unique Selling Point (USP)?

Ken je het verhaal van Susan Boyle nog?

In 2009 sloeg ze iedereen met verstomming op het podium van Britain’s Got Talent.

Want de schijnbaar bedeesde huisvrouw van 47 bleek een kathedraal van een stem te hebben.

Met haar talent zoog ze als een rol keukenpapier met 3 lagen alle aandacht naar zich toe.

Haar versie van I Dreamed a Dream kreeg wereldfaam, en al snel kende iedereen de huisvrouw en haar kat Pebbles.

Wereldwijd verkocht ze meer dan 25 miljoen platen.

Wist je dat Susan niet eens de eigenlijke winnaar van de talentenwedstrijd was?

USP Het Schrjifpaleis podium

Is jouw onderneming nog onontdekt talent?

“Wat ik doe, doet iedereen”

Susan droomde er al sinds haar jeugd van om een rasechte artiest te worden.

Toch zijn er veel mensen die deelnemen aan talentenjachten omdat “de vrouw achter de kassa van Kruidvat en mijn beste vriend zeiden dat ik dat moest doen.”

Na hun auditie huilen ze dan tranen met tuiten of zie je hun onderkaak drie verdiepingen lager zakken.

Want het publiek is wildenthousiast.

Staat recht tussen de rijen zodat de mensen achter hen niks meer kunnen zien.

Pinkt ontroerd een traantje weg richting de camera.

Ze zijn gek op iets wat de deelnemer deed en zelf niet zo speciaal vond.

 

Je USP vinden: is jouw onderneming nog onontdekt talent?

Als ondernemer ben je soms zo’n onontdekt talent.

“Wat ik doe, doet iedereen hoor.”

 

“Het is toch doodnormaal dat ik X doe voor mijn klanten?”

 

“Ik ben er zeker van dat iedereen in de sector op dezelfde manier te werk gaat.”

 

Door de unieke punten van je onderneming niet te vermelden, doe je je klanten tekort.

Want iets wat jij heel normaal vindt, kan voor een klant net de ultieme reden zijn om zich aan je voeten te werpen en alles wat je in de aanbieding hebt op te kopen.

Of in ieder geval: om fan te worden van je merk en er trouw aan te blijven.

 

Je unieke eigenschappen vinden

Heb je geen idee van wat jouw bedrijf unieker maakt dan een gestreepte eenhoorn in een tarzanpak? Probeer het volgende dan eens:

  • Maak een lijstje met alles wat jij voor je klanten doet, en check of je concurrenten daadwerkelijk hetzelfde doen.
  • Haal je vergrootglas erbij en zoom in op de details: het hoeft niet altijd om grote dingen te gaan.
  • Babbel met je klanten: bel deze week 3 klanten op en vraag waarom ze voor jou kiezen. Hun antwoorden zullen je verbazen.

 

Schreeuw je USP  van de daken

Heb je je unieke eigenschappen gevonden?

Ga ze dan niet bescheiden in je algemene voorwaarden wegstoppen.

Zet ze waar je potentiële klant ze gemakkelijk kan zien: niet op 1 plek, maar op verschillende.

Zo maak je zijn keuze uit the sea of sameness een stuk gemakkelijker.

Wie weet is het zelfs het laatste duwtje dat hij nodig had om klant bij je te worden.

 

Hoe bijzonder is jouw onderneming?

Vertel eens: heb jij al vastgepind wat je onderneming unieker maakt dan een zingende dakpan?

Of kan het verhaal dat je vertelt evengoed dat van je concurrent zijn?

Als dat laatste het geval is, dan wordt het tijd om een ander verhaal te vertellen.

En wie kan dat beter voor je doen dan een tekstschrijver?

Laten we even babbelen over je onderneming:

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply