Skip to main content

To do or not to do?

Wat vind jij van to-dolijstjes, lieve lezer?

Zakt de moed je al in je sandalen als je er nog maar aan denkt er eentje op te stellen?

Of wiebel je verheugd met je wenkbrauwen als je met een kanariegele balpen weer een onderdeel van je lijstje mag afvinken?

Misschien behoor je tot de derde categorie, zoals ik.

Je ‘vergeet’ liever om zo’n lijstje te maken (beter er meteen aan beginnen, niet?).

Toch weet je dat zo’n ding je ook overzicht bezorgt, en die monsterlijketaak-die-je-echt-nooit-gaat-afkrijgen als een rasechte gladiator in verteerbare stukjes hakt.

Als je eraan denkt maak je dus weleens zo’n lijstje.

En zet je als eerste taak ‘to-dolijst maken’.

Want alle beetjes helpen.

todo-lijst - schrijftip Het Schrijfpaleis

Ziet jouw todo-lijst er meestal zo uit? Dan behoor je waarschijnlijk tot de derde lijstjescategorie.

To-dolijstjes in je teksten?

Als je wil dat je lezer als een dolfijn door je teksten surft, dan moet je nog maar eens aan dat to-dolijstje denken.

Zo’n lijstje:

  • is concreet en in 1 oogopslag te overzien
  • verdeelt zware zesgangenmenu’s van taken in licht verteerbare aperitiefhapjes
  • geeft je een houvast doorheen je dag.

Wil je dat je tekst van a tot z gelezen wordt? Dan is vlot schrijven alleen niet genoeg.

Dat weten copywriters ook.

Daarom letten ze sterk op de lay-out van wat ze schrijven.

Het geheim van je copywriter

Ze voeren kleine aanpassingen uit die het verschil maken tussen een zuchtende volger die snel wegklikt, en een gefascineerde lezer die zijn duikbril opzet en staat te trappelen om in je tekst te duiken.

De toverformule? Structuur.

Je copywriter:

  • schrijft kortere zinnen en kleine alinea’s
  • voegt titels en tussentitels in die vertellen waar het volgende blokje over gaat
  • zet af en toe een aantal kernwoorden in vet
  • gebruikt bullet points om opsommingen light te houden
  • voegt witruimte in om zijn tekst te doen ademen.

Dankzij die aanpassingen torent er geen staalgrijze tekstmuur boven je lezer uit.

Want die doet hem alleen maar denken aan de cursus Geschiedenis van meneer Calluwaerts uit het zesde middelbaar.

Je tekst is nu een overzichtelijke oase van rust, met 1 duidelijk tuinpad van hagelwitte kiezelstenen, op tijd en stond een charmant bankje om onderweg even uit te rusten en klaterende fonteintjes die voor verfrissing zorgen.

Structuur alleen is niet genoeg

Ook de inhoud doet ertoe.

Want zonder zoemende bijen, geurige lavendel en kietelend gras met dauwdruppels is de kans groot dat je lezer je overzichtelijke tuin alsnog verlaat.

Zie je je potentiële klanten liever niet vertrekken op je website of blog?

Weet je wel wat je wilt zeggen, maar niet hoe je dat als een verfrissende waterval in een dorre woestijn doet klinken?

Je copywriter wel.

Die maakt van elke tekst een pareltje dat 24/7 voor jou aan het werk is.

Eentje dat klanten naar je toe lokt die je behandelen alsof je tijdens een hittegolf het laatste opblaasbare zwembad in voorraad hebt.

Wil je dat mensen haast over hun veters struikelen om zaken met jou te doen?

Schakel me dan in voor je teksten en pluk er nog jaren de vruchten van.

Veel hoef je daar niet voor te doen: druk gewoon even op de knop hieronder en stuur me een bericht.

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply