Een antwoord op al je vragen
Hoewel je copywriters terugvindt in zowat elke sector, bestaan er nog veel misverstanden over. Wat is een copywriter? Heeft copywriting iets te maken met copyright? En is het wel de moeite om zo’n tekstschrijver in te schakelen? Dit exemplaar geeft je een eerlijk antwoord op je vragen.
“Copywriter? Dan doe jij iets met copyright zeker?”
De keren dat ik die veronderstelling hoor, kan ik ondertussen al op 2 handen en 4,5 voeten tellen.
Niet erg, want het zijn nu eenmaal woorden die hetzelfde klinken.
Copyright heeft te maken met auteursrecht: dat beschermt boeken, films, opnames, teksten, enzovoort tegen snode copycats.
In de verte is er dus nog wel een link te bespeuren met teksten schrijven. Hoewel dat laatste dus datgene is waar een copywriter zich mee bezighoudt.
“Wat doet een copywriter dan wel?”
Een ander woord voor copywriter is ‘tekstschrijver’, en die vlag dekt de lading dan weer beter.
Sommigen zouden zeggen dat er nog altijd een verschil is tussen copywriters en tekstschrijvers, met dit onderscheid:
- Copywriters schrijven teksten met als doel iets te verkopen, mensen aan te zetten tot actie, iemand te overtuigen van iets, enzovoort.
- Tekstschrijvers laten het verkopen achterwege, en schrijven eerder om hun lezers te informeren of te amuseren.
Beide termen zijn voor mij inwisselbaar, want ik ben een copykameleon: de ene keer schrijf ik een landingspagina met een straffe verkooptekst, de andere keer amuseer ik mijn lezers met een blog.
En eerlijk? Informeren en tot actie aanzetten gaan maar al te vaak hand in hand, als een klef koppeltje dat danst in de regen.
En dan heb ik het nog niet eens over content writing gehad.
“Een tekstschrijver is geen fabriek – hij levert maatwerk af.”
“Ik kan ook teksten schrijven. Ben ik dan een copywriter?”
Tenzij mensen met liefde wat centen neerleggen omdat jouw teksten hun bedrijf vooruithelpen, ben je waarschijnlijk geen copywriter.
Want copywriting is meer dan zomaar een tekstje schrijven.
Hieronder vind je een paar eigenschappen van een goede tekstschrijver:
-
-
- Je bent gek op schrijven, hebt een uitgelezen taalgevoel, en kreeg grammatica en spelling goed onder de knie.
- Je bent best creatief en denk zowel binnen als buiten doosjes.
- Je durft meedenken met je klant en voorstellen te doen die hem nog meer resultaat bezorgen.
- Je vraagt je af wie je tekst te lezen krijgt en stemt je schrijfstijl en opbouw daar moeiteloos op af.
- Je durft je klant te bombarderen met een spervuur aan vragen tot je alle informatie verzameld hebt.
- Je kunt je prima inleven in andere personen: ook als het om een astrofysicus of een producent van droge worstjes met de smaak van zure kersen gaat.
- …
Het lijstje gaat nog wel even door, en elke copywriter zal er nog andere dingen aan toevoegen. Maar het beroep is dus meer dan wat woorden na elkaar kunnen schrijven 😊
-
“Hoeveel kost een copywriter?”
Deze staat ongetwijfeld in de top 3 van de vragen die ik het vaakst in mijn oor gefluisterd krijg.
Een tekstschrijver is geen fabriek – hij levert maatwerk af. Een tekst:
- die vertelt wat jij te zeggen hebt
- die zo verpakt is dat je doelgroep hem met plezier verslindt
- die zo is opgebouwd dat je lezers klikken, kopen, zich abonneren of een heksenkring maken in het bos – allemaal afhankelijk van het doel dat jij voor ogen hebt.
Dat betekent dat (1) geen opdracht dezelfde is, en (2) je copywriter niet ter plekke even een prijs uit zijn mouw kan schudden.
- Ik kan dat in ieder geval niet, want ik ben een ramp in stressrekenen.
-
“Hoeveel kost het om een tekst te laten schrijven?”
Geen opdracht is hetzelfde, en je prijs is afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld:
-
-
- Schrijven of herschrijven?
-
Schreef je zelf al een tekst, dan kun je je copywriter inschakelen om je pronkstuk een make-over te geven.
Een soepele schrijfstijl, een duidelijke structuur, kristalheldere bewoordingen, … Je tekstschrijver gaat aan de slag met de informatie uit je tekst en maakt er een alleskunner van.
Laat je een tekst van nul schrijven? Dan kost dat meer tijd dan herschrijven.
-
-
- Welke info is er al?
-
Balanceer jij alle info die er nodig is op een presenteerblaadje? Of vraag je je copywriter om zelf op speurtocht te gaan?
In dat laatste geval haalt hij zijn zoeklamp boven en graaft hij in internetpagina’s, neemt hij interviews af om je doelpubliek te doorgronden, bombardeert hij je met vragen en doorkruist hij andere documentatie.
Alles voor een goede tekst.
-
-
- Welke soort tekst en hoeveel?
-
Doorgaans geldt dat langere teksten meer tijd kosten om te schrijven.
Maar staar je niet blind op de lengte: een slogan als I’m lovin’ it verzinnen kost doorgaans meer tijd dan een blogartikel schrijven.
-
-
- Geoptimaliseerd voor de zoekmachines of niet?
-
Wil je dat je tekst meer kans heeft om goed te scoren bij Google and friends, dan schakel je een tekstschrijver in die kaas heeft gegeten van SEO (search engine optimisation).
En daar horen ook trefwoordenonderzoek en research bij.
Eens je tekstschrijver weet wat je opdracht inhoudt, bezorgt hij je met plezier een offerte.
Zo heb jij een duidelijk overzicht van de taken die hij voor je uitvoert, en hoeveel je daarvoor betaalt. Daarna beslis je pas of je met je tekstschrijver in zee gaat of niet.
-
“Waarom heb je geen prijs per woord?”
Sommige tekstschrijvers zweren bij een prijs per woord, maar ik hou het bij een projectprijs.
- Waarom? Omdat – zoals je ondertussen al merkte – teksten schrijven meer is dan wat woorden op elkaar stapelen. De lengte van je tekst is bovendien geen indicator van de tijd die je nodig hebt.
- “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte”, om het met de woorden van good old Blaise Pascal te zeggen.
“Waarom zou ik een tekstschrijver inschakelen?”
Om teksten te schrijven, heb je niet veel materiaal nodig. Een tekstbewerkingsprogramma, een computer en een toetsenbord zijn meestal al genoeg.
- Daardoor zou je denken dat het een eitje is om op het niveau van een doorgewinterde copywriter te schrijven. Zo moeilijk kan dat niet zijn, toch?
- Wie er effectief aan begint, botst tegen een paar muren op:
- Je krijgt niks op papier.
- Alleen je zweterige buurman opent je mailings.
- Je hebt eigenlijk geen tijd om elke week een blog te schrijven.
- Je lezers klikken je webpagina weg om naar puppyvideo’s te kijken.
- Je website bevat 3 zinnetjes tekst en een homepage die begint met “Welkom op mijn homepage.”
Stoot je je kleine teen iets te vaak aan die obstakels? Dan schakel je beter een copywriter in.
“Waarom zou ik geld uitgeven aan teksten?”
- Die SEO-blogs? Daar betaalde je 1 keer voor, en nu blijven ze je website de hoogte in stuwen, heb je weer wat te zeggen op social media, en vormen ze de bouwsteen van je nieuwsbrief.En oh ja, je hoeft zelf niet meer iets uit je toetsenbord te persen.
- Die folder met een stappenplan voor die ingewikkelde aanvraagprocedure? Daar betaalde je 1 keer voor, en nu kun je ontelbaar vaak hergebruiken, hebben mensen meer vertrouwen in je bedrijf, en verminderde het aantal telefoontjes naar je klantendienst drastisch.
Vraag je daarom niet alleen af wat je ervoor betaalt, maar ook hoeveel je ervoor terugkrijgt, en wat dat je waard is.
-
“Is een freelance copywriter iets voor mij?”
Samenwerken met freelancers biedt je best wel wat voordelen. Een freelance copywriter:
- schakel je in wanneer je wil
- voegt expertise toe aan je team
- bespaart jou en je marketingteam uren tijd door het schrijfwerk over te nemen
- versterkt je team als er iemand ziek is, als de werkdruk te hoog wordt, of als er een monsterproject op de planning staat
Ook vaste copywriters hebben hun voordelen – aan jou om na te gaan wat de beste match is met je bedrijf.
- En niets houdt je natuurlijk tegen om een freelancer in te schakelen als je vaste copywriter 3 weken reuzenschildpadden gaat spotten in Zanzibar.
Heb je zelf nog een vraag?
Wat wil jij nog weten over copywriters? Stel hieronder de vraag die op je lippen brandt, of stuur me een berichtje.
- Wie weet schopt je gezonde portie nieuwsgierigheid het wel tot dit artikel.