Skip to main content

Waarom komen je klanten niet in actie als ze je teksten lezen?

Misschien ben je gewoon niet duidelijk genoeg. Maak je geen zorgen, dat overkomt de besten.

Mij bijvoorbeeld, tijdens mijn wekelijkse frituurbezoekje.

De beperkingen van telepathie

“Schuif nu toch ooop.”

Ik haal mijn beste staaltje telepathie boven terwijl mijn ogen kraters van 3 meter diep in de rug van Aliendude boren.

Zucht.

Het is vrijdagavond. Corona is al een ding, maar mondmaskers zijn nog niet verplicht in winkels.

Ik sta op het voetpad aan te schuiven bij mijn stamfrituur.

Mijn mede-frietaanbidders en ik staan verantwoord op de getapete kruisjes: minstens anderhalve meter van elkaar.

De avondzon doet de ramen schitteren. In een huis aan de overkant krijst iemand The Final Countdown onder de douche.

De geur van versgebakken, goudgele, knapperige frietjes laat me lichtelijk kwijlen.

3 eeuwen later schuifelen we de hoek om. De deur is in zicht. Daarna is het nog maar 5 uur wachten.

Volgende keer ga ik pas langs tegen middernacht.

Frustraties door Aliendude

Voor mij sloomt Aliendude. Gehuld in een mosgroene lange jas, een harembroek die eruitziet als een luier, en schreeuwerig groene schoenen aan zijn voeten.

Aliendude vindt het erg moeilijk OM OP DE KRUISJES TE STAAN.

Scrollend op zijn telefoon laat hij telkens 3 kruisjes tussen hem en zijn voorganger.

Een paar keer kijkt hij op, werpt een blik op de lege kruisjes voor hem, om daarna weer zijn duimspier te trainen.

Ik rol met mijn ogen en maak mezelf wijs dat ik niet onverdraagzaam ben.

Het maakt helemaal niet uit dat hij zoveel ruimte laat.

Ik schraap veelbetekenend mijn keel.

Aliendude scrolt verbeten door.

De hete adem van de rij wachtenden slaat me meedogenloos in de nek.

Ik laat dreigend mijn knokkels kraken.

Aliendude peutert even in zijn oor, en stort zich weer op zijn scherm.

Het ultieme wapen dan maar: keelschraap-ZUCHT.

Geen reactie.

Ik zou ook gewoon kunnen vragen om op te schuiven. Maar daar heb ik geen zin in.

Het is toch overduidelijk wat ik wil zeggen?

Veel ondernemers maken iets gelijkaardigs mee met hun webteksten.

Hun aanbod staat glashelder te lezen, barst van de voordelen en is aantrekkelijker dan een frituur zonder wachtrij op een vrijdagavond.

Toch komen hun websitebezoekers amper in actie.

Ze kijken verdwaasd rond, scrollen een beetje door de pagina en kijken daarna nog een halfuur naar kattenvideo’s (en wie kan hen dat kwalijk nemen?).

Zo haal je je lezer uit zijn coma

Wil je ervoor zorgen dat je lezer klikken, kopen of zich inschrijven op je nieuwsbrief?

Zorg er dan voor dat je het niet alleen over je aanbod hebt.

Vertel je lezers ook wat ze moeten doen om het te krijgen.

Je kunt nooit te duidelijk zijn.

Tijd voor een minirenovatie?

Slaag je er ook na deze tip niet in om je lezers in beweging te zitten?

Dan hebben je teksten misschien nog een opfrissingsbeurt nodig.

Een likje duidelijkheid, een schilderijtje voordelen, of een rode loper die je lezers je teksten inzuigt.

Schakel je daar liever een vakvrouw voor in, dan weet je me te vinden.

Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply