Skip to main content

 

Waarom speurskills ook van pas komen als je schrijft

Ben je een meester in paasspeurtochten?

Gebruik die speurskills ook eens als je teksten schrijft.

Het levert je dan wel geen chocolade op, maar je lezers zullen smullen van je schrijfsels.

En dat is veel beter dan chocolade.

Ben je gek? Neem snel die paaseitjes erbij.

Ik geef je even wat achtergrond.

Op expeditie

Bij nieuwe klanten ga ik steevast op tekstverkenning.

Een van de dingen die ik check, is hoe klant X zijn lezers aanspreekt.

Die ‘u’ of ‘je’ vertelt me of klant X een formele of een informele schrijfstijl in gedachten heeft.

Soms doet mijn verkennend werk een forse alarmbel rinkelen.

404: aanspreking not found

In sommige gevallen is het pure madness om een ‘u’ of een ‘je’ op te sporen.

Op 1 of andere manier is klant X er dan in geslaagd om zijn lezer nergens aan te spreken op zijn website van 15 pagina’s.

Wat ook een huzarenstukje is.

In veel gevallen heeft klant X het dan onbedoeld heel erg veel over zichzelf of zijn bedrijf.

Als er iets is waar je lezers spontaan een verstopte neus van krijgen, dan is het wel een bedrijf dat het constant over zichzelf heeft.

Zo’n tekst zonder aanspreking is een beetje zoals je klant verwelkomen in je showroom, en hem daarna negeren terwijl je alle koekjes zelf opeet.

Niet cool.

 

aanspreking - bordercollie - Het Schrijfpaleis

Gebruik de volgende tips om de aandacht van je lezers net zo goed vast te houden als die van een getrainde bordercollie.

Tips waarmee je je lezer in de schijnwerpers zet

Heeft je tekst last van iets te veel navelstaarderij? Niet erg: dat los je in een vingerknip op.

Met de tips hieronder zet je je lezers in het middelpunt van de belangstelling, en hou je hun aandacht net zo goed
vast als die van een getrainde bordercollie.

Ze maken hen alleen niet net zo aaibaar.

  • Kruip in het hoofd van je lezer en schrijf meer zinnen vanuit zijn perspectief:

    Niet: “We geven je …”. Wel: “Je krijgt …”.

  • Gebruik woorden zoals ‘ik’, ‘we’, en ‘onze’ zo spaarzaam als dat beschimmelde potje sambal oelek in je voorraadkast.

  • Doe een snelle spotlightcheck als je tekst af is:

    • Gebruik de zoekfunctie in Word (ctrl + F voor de Windowsianen)
    • Zoek naar woorden zoals ‘je’, ‘jouw’ of ‘u’ en ‘uw’.
    • Check of de woorden hierboven beduidend vaker voorkomen dan ‘ik’, ‘mijn’, ‘ons’, ‘onze’, enzovoort.

Te veel gedoe? Ik ben maar een paar muisklikken van je verwijderd.

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply