Skip to main content

Wat is er nodig om je klant bij je te doen kopen?

Voor jou is het glashelder: jouw dienst of product verlost je klant voorgoed van het probleem waar hij mee worstelt. Toch beseft hij dat zelf niet altijd.

En dan wordt het moeilijk om hem wél voor jou te doen kiezen. De oplossing zit in de manier waarop je je aanbod neerschrijft: zet in op herkenbaarheid, zonder je klant gillend te doen weglopen.

Hoe je dat doet lees je hieronder.

Je klant doen kopen: de kracht van herkenbaarheid

16Personalities promoveerde me een tijdje geleden tot Bemiddelaar, nadat ik hun persoonlijkheidstest doorploegd had.

Ik hou er niet van om mensen in hokjes te stoppen, maar de persoonlijkheidsbeschrijving deed best wel wat belletjes rinkelen. Onder andere:

“Het zal je niet verbazen dat veel bemiddelaars dichters, schrijvers en acteurs zijn.”

Jep.

“In tegenstelling tot de meer sociale persoonlijkheidstypes zullen Bemiddelaars hun aandacht op slechts een paar mensen richten.”

Kuch.

Onlangs dropte 16Personalities het volgende in mijn mailbox:

“Sommige mensen geven niks om de natuur. Anderen trekken niet alleen de natuur in, ze doorkruisen ook de bossen om een hert te aaien. De Bemiddelaar is die persoon.”

Klopt.

De mail sloeg nog wat spijkers met koppen, en deed me toen zowaar hardop lachen:

“De Bemiddelaar heeft waarschijnlijk een paar kamerplanten in huis.”

Als je weet dat ik een woonkamerjungle met 28 planten in leven houd, dan is dat natuurlijk een understatement. Je kunt nooit genoeg groen in huis hebben, toch?

Klanten doen kopen, blik op jungle - Het Schrijfpaleis

Een zeldzame blik op mijn woonkamer.

Herkenbaarheid doet je klant sneller kopen

Weet je wie het nog fantastisch vindt om zich te herkennen in je teksten?

Je klanten.

Toon je dat je weet met welke problemen ze worstelen?

Dan voelen ze zich begrepen. Herkennen ze zichzelf in de situaties die je beschrijft. Knikken ze enthousiast ja als ze je teksten lezen.

Als jij dan ook nog de persoon bent die hen van die problemen kan verlossen, dan is het hek helemaal van de dam.

Het wordt dan heel moeilijk voor je klant om niets te kopen en je aanbod te weerstaan.

Want wie wil zijn problemen nu niet opgelost zien?

Je klant doen kopen: spreek over problemen én oplossingen

Je inleven in de problemen van je klant toont dat je hem begrijpt en maakt de kans groter dat hij bij jou wil kopen.

Toch is er ook een valkuil: als je te lang doorgaat over het probleem van je klant, dan krijgt hij de volgende keer een slecht gevoel als hij iets over je merk hoort.

Hij loopt dan gillend van je weg en wil nooit nog iets over je horen.

Zorg er dus voor dat je op tijd overschakelt naar de oplossing die je voor hem hebt: niet te vroeg, maar ook niet te laat.

Laat zien dat je je klant wilt helpen

Het laatste wat je wilt is dat je klant een slecht gevoel krijgt bij je merk. Je wilt net helpen: laten zien dat het ook eenvoudiger kan.

Ik schrijf je boodschap neer zoals jij die bedoelt en zoals je klant die wil horen. Zodat je daarna kunt doen waar je het best in bent: mensen helpen.

Wil je ook meer mensen blij maken met je product of dienst? Laat mij jou daar dan bij helpen.

Ik noem het helpception – je weet wel, zoals in de film Inception:

Klanten doen kopen - helpception - poster van Inception

Laten we aan helpception doen.

Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply