Skip to main content

Met de hakbijl in je teksten

Cut the crap!

Dat zinnetje sisten mijn groepsgenoten me subtiel toe als het in de klas mijn beurt was om te presenteren.

Want het helpt niet als je dankzij mopjes en kwinkslagen 20 minuten over je tijd zit.

Ik balanceerde dus telkens als een koorddansende ober tussen:

  • alle relevante info als een schaal kraakverse bladerdeeghapjes onder de neus van mijn comateuze publiek schuiven
  • hen afleiden van de glaasjes champagne en witte Martini zodat ze alles met smaak oppeuzelen, én er zich een dag later nog iets van herinneren

Soms ben je als copywriter als de ober op een receptie.

Een moord of 2 voor betere teksten

Als je teksten voor je bedrijf schrijft, heb je exact dezelfde nobele doelen als hierboven.

Alleen komt er af en toe een bloederige moord aan te pas.

Kill your darlings.

Die 3 woorden zijn een zweterige kippenvelnachtmerrie voor elke copywriter.

Want sommige vondsten dragen nu eenmaal niets bij aan je tekst.

Zelfs al bedacht je een woordspeling waarna een high five verplicht is.

Ook al klinkt je alliteratie alleraardigst.

Of verwees je in je derde alinea subtiel als een ninja naar een hond.

Soms zijn zulke vondsten als die dronken fuifbeesten die tijdens een tv-reportage voor de camera springen.

Ze vertroebelen je boodschap en duwen je lezer krijsend in een bodemloze put van afleiding en verderf.

Is korter beter?

Lieve lezer, voor ook jij in die gezellige put springt, nog 2 dingen:

1.To the point komen betekent niet dat je teksten voortaan hoeven te smaken als uitgedroogd beschuit dat 3 uur onder een haardroger lag.

Blijf interessant en onverwacht, want alleen zo blijft je lezer als een gemotiveerde naaktslak aan je lippen hangen.

2. Korter is niet noodzakelijk beter.

Ook niet op je website.

Krijg je alles verteld in 2 alinea’s? Prima.

 

Is er meer info nodig om je lezer te overtuigen?

Zorg er dan voor dat hij door de bomen het oerwoud blijft zien:

    • Creëer wat paadjes met witruimte.
    • Poot wegwijzers neer door af en toe een titel in te voegen.
    • Zet een uitkijktoren neer door je lezer overzicht te bieden van bij de start

Schrijfpro met een hakbijl

Als copywriter ben ik – vele jaren vol huilbuien en zenuwinzinkingen later –getraind om van mijn schrijvershart een Uluru te maken en elk overbodig niemendalletje eruit te flikkeren.

Haal jij alleen een versplinterd wrakstuk boven als je je hakbijl in je teksten zet?

Mijn toetsenbord is maar een formuliertje van je verwijderd.

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply