Skip to main content

3 tips om meer te verkopen met je teksten

Aai je nog liever 3 kriebelende tarantula’s dan in je verkoopteksten over te komen als een gladde autoverkoper die je met sluwe salespraatjes een veel te dure SUV aansmeert?

Met de tips hieronder schrijf je teksten waarmee je verkoopt door je lezer te helpen.

Wedden dat je je daar een stuk beter bij voelt?

De gladde autoverkoper

Toegegeven: die arme autoverkopers krijgen met een karrenvracht aan vooroordelen te maken.

Ik deed dit weekend zelf de test. Ik bezocht 9 autogarages en dwong mijn asociale zelf om 9 verkoopgesprekken aan te gaan.

Van de 9 was er maar 1 verkoper die ik van een brug wilde duwen.

Aan een bungeekoord, welteverstaan.

Hij luisterde welgeteld 2 seconden naar mijn verhaal, klasseerde mijn vraag als ‘amper budget’ en sleurde me daarna op zijn lange stelten naar het kleinste mosterdgele koekenblik dat hij in de aanbieding had.

Had hij beter geluisterd, dan wist hij dat er nog wat marge zat op mijn budget.

Daarna plantte hij me neer in zijn kantoor, waar hij 5 minuten nietsziend naar zijn computerscherm staarde terwijl de stilte zich uitrekte en zichzelf smalend over zijn bureautje drapeerde.

Na een tijdje wierp hij me een beduimelde, haastig ineengeflanste offerte toe en schoof me de parking op met de woorden “We zijn de goedkoopste op de markt!”.

Daar zie je me ook niet meer terug.

verkoopteksten - roadtrip

Waar worstelt je lezer echt mee? Beschrijf het probleem tot in het detail, bijvoorbeeld een roadtrip die hij al enkele keren moest uitstellen.

Verkoopteksten schrijven zonder je klanten weg te jagen

Hoe vermijd je het nachtmerriescenario hierboven in je verkoopteksten?

Het laatste wat je wilt zijn lezers die je website of mails massaal wegklikken en ze geen blik meer waardig gunnen.

Mijn tip? Start met helpen in plaats van verkopen.

1. Beschrijf het probleem

Om mensen te helpen moet je hen begrijpen.

Dat toon je door in je verkoopteksten het probleem te beschrijven waarvoor jij de oplossing hebt. Ga tot in het detail.

Bijvoorbeeld, om in de autosfeer te blijven: beschrijf de tijd die je kwijt bent als je wagen voor de zoveelste herstelling naar de garage moet.

De angst voor het bedrag dat de garagist deze keer uit zijn mouw hoest.

Die ene droomroadtrip die je uitstelt omdat je weet dat je aftandse mobiel waarschijnlijk een wiel verliest bij de tweede afslag.

Belangrijk: zorg dat je lezer die pijn voelt, maar vermijd dat hij erin blijft hangen. Je wil niet dat hij dat gevoel met je merk associeert.

 

2. Spreek over voordelen in plaats van eigenschappen

Daarna help je je lezer met duidelijkheid: laat hem beleven hoe hij zich zou voelen als zijn probleem van de baan is.

Ga je dieper in op de oplossing? Spreek dan niet in eigenschappen, maar in tastbare voordelen.

  • Zeg dus niet: “De Mobi 543 is uitgerust met speciale Hill Start Assist-technologie.”
  • Zeg wel iets als:
    “Bezorgt vertrekken op een helling je af en toe nog klamme handen? Hill Start Assist houdt je rem op een helling 2 seconden langer ingedrukt, tot je op het gaspedaal duwt. Zo bedwing je met een gerust hart de steilste hellingen – zonder achteruit te rollen.”

 

3. Voeg een call to action in

Vergeet ook je call to action niet: maak duidelijk wat de volgende stap is voor wie interesse heeft, of hoe je lezer je kan contacteren voor meer informatie.

Zo schrijf je een onweerstaanbare call to action >

Helpen in plaats van verkopen

Het bovenstaande voorbeeld is dan wel een verkooptekst, maar je klant onthoudt vooral de duidelijkheid die je hem brengt. Want hij weet nu:

  • dat je hem door en door begrijpt
  • wat jouw oplossing hem oplevert
  • wat hij moet doen als hij er meer over wil weten.

Verkopen zonder te verkopen

De bovenstaande tips zijn een goede leidraad voor je volgende verkooptekst.

Toch komen er veel nuances bij kijken die je nodig hebt om geen kwaad bloed te zetten bij je lezer.

Ben je bang om de bal mis te slaan? Of heb je al verkoopteksten, maar leveren ze je weinig op?

Ik schrijf elke dag commerciële teksten voor bedrijven – zonder ze commercieel te doen klinken.

Wat ze allemaal gemeen hebben? Ze leveren je resultaat op: meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief, meer bezoekers op je website en meer money in the pocket.

Je hoeft niet alles zelf te doen: laat mij je helpen

Stuur me gerust een berichtje als je het niet ziet zitten om zelf je teksten te schrijven.

Of als je wil dat je teksten je meer opleveren.

Eens babbelen? Ik sta voor je klaar:

Shana

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply