Skip to main content

Zichtbaarder worden: hoe het niet moet

Hou je vast aan de takken van de bomen, want er moet me even iets van het hart.

Gisteren stootte ik op iets dat datzelfde schrijvershart deed bloeden.

Ik was halfweg een artikel over slaap, toen er opeens een gigantische muur opdoemde die de rest van het artikel versperde.

Of ik het artikel even wou liken, tweeten of sharen om gratis verder te lezen?

Oh hell no.

Sommige mensen schamen zich werkelijk nergens voor.

De melding die mijn bloed deed koken.

Zo verlies je het vertrouwen van je lezer

Iemand verplichten tot het liken of delen van je artikel doet niet alleen afbreuk aan je geloofwaardigheid. Het kan volgens mij alleen maar tot 2 dingen leiden:

  • mensen liken snel je artikel omdat ze willen verder lezen – de kans is klein dat ze ook enthousiaste volgers van je worden
  • je komt zo onbetrouwbaar over dat mensen je artikel wegklikken en je website mijden als de pest

De eerste optie is de gunstigste, zou je denken.

Het is toch goed als je artikel geliket wordt?

Je bereikt niet alleen een groter publiek.

Social signals zoals een like of share geven Google ook te kennen dat je waardevolle content serveert – hoewel de zoekreus zich daar gelukkig niet alleen op baseert.

Zichtbaarder worden is een organisch proces

Likes krijgen is leuk. Iemand verplichten tot het liken van je teksten, is onbeschoft.
 
Meer nog: het is een belediging voor mensen zoals jij en ik, die wel hun best doen om waardevolle content te creëren voor hun lezers.

Iets dat niet al 100 keer herkauwd werd op het internet.

Iets dat mensen met plezier willen lezen.

En ja, om zoiets te creëren is er tijd nodig.

De vrijwillige comments, likes en shares die je daarvoor krijgt zijn dan ook de beloning: je lezers zien de waarde van wat je hen biedt.

Zichtbaarder worden: zo kan het ook

Wat website X volgens mij beter had kunnen doen?

Er zijn zo veel mogelijkheden:

  • een duidelijke call to action invoegen om mensen aan te moedigen te liken, te commenten of te sharen – zonder dat het een verplichting wordt
  • goed zichtbare socialemediabuttons plaatsen die het gemakkelijk maken om je artikel te delen en te liken
  • een opvallende banner installeren met de vraag of je lezer zich op je nieuwsbrief wil inschrijven

Dat laatste heeft volgens mij een miljoen keer meer waarde:

  • alleen wie van jou wil horen, schrijft zich in
  • via een mail bereik je veel meer mensen – én je ben niet overgeleverd aan de grillen van het Facebook- of LinkedIn-algoritme (‘Nu ben je zichtbaar…. Oeps, nu niet meer.’)
  • mochten platformen zoals Facebook en LinkedIn er opeens het bijltje bij neergooien, dan heb jij nog altijd een trouwe fanbase die je vlot blijft bereiken.

Zichtbaarder worden: de legale shortcut

Ik ben er zeker van dat jij je niet laat verleiden tot malafide shortcuts om snel zichtbaarder te worden op het internet.

Gelukkig zijn er ook legale manieren om die zichtbaarheid te bereiken, zonder dat jij er je tijd in hoeft te steken.

Stuur me een berichtje als je er meer over wilt weten.

Geen verplichting, natuurlijk.

 

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply