Skip to main content

Hoeveel levert het op als je zelf je teksten schrijft?

Misschien ben jij een van die ondernemers die het klaarspelen: je pent moedig zelf je teksten neer. Je blogteksten. Je webteksten. Je socialemediaposts.

De mails die je uitstuurt als e-nieuwsbrief. De tekst voor dat e-book dat je op je site zet als weggever. En natuurlijk ook de tekst om die weggever aan te kondigen.

Soms vraag je je misschien af of al je teksten zelf schrijven de beste optie is. Je bent niet de enige.

Copywriting uitbesteden of zelf je teksten schrijven: de beste keuze

Bespaar je echt meer geld door alles zelf te schrijven? Of levert het je juist meer op als je je copywriting uitbesteedt?

Het verhaal hieronder heeft op het eerste gezicht niets te maken met teksten schrijven. Toch kan het je helpen om je beslissing eens vanuit een andere hoek te bekijken.

Of je na het lezen van deze blog een tekstschrijver inschakelt of niet, kies je helemaal zelf. Er is geen juist of fout, alleen kan het soms wel makkelijker.

Zelf teksten schrijven of ze uitbesteden: het verhaal van de hydrokorrel

In het voorjaar deed ik de ontdekking van de eeuw. Op die dag zag ik er nochtans uit alsof ik meedeed in een of andere oorlogsmissie.

Er plakte aarde op mijn benen. Modder op mijn armen. Er zaten vuile vegen op mijn gezicht.

Een oerwoud aan planten omsingelde me.

Ik zweette me te pletter.

En ik was intens gelukkig.

Ontdekking van de dag: hydrokorrels

Je denkt misschien dat ik net een gevaarlijk hindernissenparcours had overleefd, glibberend op mijn buik door zompige modder, terwijl dorstige muggenzwermen bloed aftapten dat niet naar het Rode Kruis zou gaan.

Eigenlijk was ik gewoon de bloembakken op mijn balkon aan het vullen met stukjes klein geluk.

Heerlijk geurende lavendel en basilicum, hangpetunia’s in dieprood en helderroze, kleine viooltjes in bescheiden pasteltinten, geraniums die de zon een tikkeltje harder deden schijnen.

Het was fantastisch.

De dag werd nog fantastischer toen ik hydrokorrels ontdekte.

Hydrokorrels zijn die kleine bolletjes van klei die je soms in de gigantische bloembakken van een chique zaak of een fancy restaurant ziet liggen.

Je kunt ze ook onderaan in je bloembak uitstrooien. Daar absorberen ze een deel van het water dat je over je plant heen plenst.

Het overtollige vocht stroomt geleidelijk aan weg, zodat je groensel de kans krijgt om zijn dorst te lessen. Leuke extra: ook zijn wortels krijgen zo een pak meer zuurstof binnen.

bloempot met hydrokorrels - vergelijking met zelf schrijven of uitbesteden

Copywriting uitbesteden is als hydrokorrels aanschaffen in plaats van flessen in stukjes te knippen.

Kamp zelf doen: frustraties en tijdverlies

De vorige jaren maakte ik mijn hydrokorrels zelf.

Ik dook in de PMD-zak, spoelde moeizaam een berg plastic flessen schoon, en knipte ze een voor een in scherven. Na al dat geknip voelde mijn hand aan alsof het eraf zou vallen.

In het volgende jaar liet ik al die noeste arbeid niet verloren gaan.

Terwijl ik de oude potgrond uit mijn bakken haalde, filterde ik minutieus de scherven van het vorige jaar eruit, terwijl ik enthousiaste pissebedden ontweek en de potgrond overal strooide waar die niet hoorde. Een tijdrovend werkje.

Kamp uitbesteden: meer resultaat, minder inspanning

Dit jaar schafte ik me dus die zak hydrokorrels aan. Wat een verademing.

Gedaan met zelf scherven knippen.

Geen opsporingsacties meer in oude potgrond.

En vooral: er zitten nu hydrokorrels in ál mijn bakken, in plaats van een miezerige 2.

Het resultaat is 10 keer beter, én het kost me amper moeite. Win-win.

Teksten schrijven: zelf doen of uitbesteden?

De teksten voor je onderneming zelf schrijven is een beetje als zelf scherven knippen.

Je steekt er te veel tijd in, omdat je veel beter bent in andere dingen.

Of je beleeft er geen plezier aan, want je moet ‘weer iets op papier krijgen’.

Tijd verliezen in je eigen zaak is een pak erger dan tijd verliezen tijdens je hobby.

Het resultaat is wel oké, maar niet optimaal. En de voldoening is al lang weg door alle tijd en frustratie die het je kost.

Net als ik geef je geen geld uit door zelf te schrijven, maar hoeveel kosten die verloren uren je? En vooral: hoeveel klanten haal je ermee binnen?

Tijd verliezen in je eigen zaak is een pak erger dan tijd verliezen tijdens je hobby.

Tekstschrijver inschakelen: een verademing?

Een tekstschrijver inschakelen is daarom zoals uiteindelijk toch besluiten om hydrokorrels te kopen voor je plantenbakken.

  • Je krijgt tijd voor alle dingen die je wél leuk vindt in je vak.
  • Je klanten komen je overal tegen terwijl je er amper iets voor hoeft te doen.
  • Je krijgt teksten die je 10 keer meer opleveren: meer merkbekendheid, meer klanten en een mooier plekje in Google

Het is een verademing.

Het is genieten.

Het is het ‘waarom deed ik dit niet al veel eerder?’-gevoel.

Wil je schrijfwerk uitbesteden een kans geven?

Neem eens een kijkje bij de blogpakketten of laat me weten met welke andere teksten ik je kan helpen.

 

 

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply