Skip to main content

Daar is het dan.

Wekenlang beloerde het me met kille ogen vanuit een duister hoekje.

Elke dag kronkelde het zich likkebaardend maar vastberaden een stapje dichterbij.

Elke avond hoorde ik vlijmscherpe klauwen diepe krassen trekken in de inktzwarte nacht.

Overdag slopen sluwe schaduwen alsmaar dichter langs de rand van mijn blikveld.

Loerend. Wachtend.

En nu is het daar.

Onvermijdelijk. Onafwendbaar. Onontkoombaar.

Het Zwarte Gat.

Voel jij het ook?

Daar is het zwarte gat

Geen Thuis meer.

Geen De Mol.

Geen Blind Getrouwd

Geen Expeditie Robinson.

Mijn grootste favoriet in de laatste afleveringen van Expeditie Robinson? Militair Koen.

Zijn oorspronkelijk gele t-shirt nam alsmaar verontrustendere kleuren aan.

En de man zelf neemt geen palmblad voor de mond.

Koen toen zijn t-shirt nog geel was. Bron: vier.be

Koen zegt waar het op staat: ook over zichzelf.

Zo komt de man tot uitspraken die geniaal zijn in hun hilariteit. Bijvoorbeeld als een proef mislukt:

“Ik heb het IQ van een krop sla. Een blik cola is nog slimmer dan ik!”

Geniaal, toch?

Pas deze schrijftip toe op je teksten

Het feit dat ik me die uitspraak nog herinner (en samen met mij ongetwijfeld veel andere Vlamingen en Nederlanders), is een goede les voor de teksten die je schrijft.

Wil je dat mensen die van a tot z lezen?

Zorg er dan voor dat je onvoorspelbaar blijft.

Voor de reden van die onvoorspelbaarheid is de grijze massa in je hoofd verantwoordelijk.

Denkt die te kunnen voorspellen wat er komen gaat in je tekst? Dan nestelt hij zich behaaglijk in een dekentje met zebraprint en snurkt hij zich door een minidutje.

Wil je dus dat wat je zegt, blijft hangen? Dan moet je onze grijze vriend wakker porren.
Bijvoorbeeld met de technieken hieronder. Die zijn voor het brein als een infuus met koffie en 3 liter Red Bull:

  • Schrijf beeldend

En spreek daarbij alle zintuigen van je lezer aan. Zorg dat hij je verhaal voelt tot in de toppen van zijn tenen, en trek hem als een vraatzuchtige slingerplant dieper je tekst in.

  • Maak vergelijkingen

Om Koen er even bij te nemen. Wat blijft het beste hangen?
“Ik ben echt dom!” of “Ik heb het IQ van een krop sla!”?

Juist ja.

Hoe onverwachter je vergelijking, hoe beter wat je zegt blijft hangen.

(Je ben trouwens helemaal niet dom, Koen.)

  • Stop je persoonlijkheid erin

De reden waarom Koen me bijblijft is simpel: hij is niet bang om zijn persoonlijkheid te tonen.

Sommige mensen gooiden daardoor misschien het servies van hun tante Eufrazie naar de tv.
Maar anderen sloten hem glimlachend in hun hart. *pinkt traantje weg*

Wees daarom niet bang om je persoonlijkheid te laten zien in je blogs, je nieuwsbrief of je website. Het maakt je menselijk, en trekt die mensen aan die het best bij jou passen.

Jij leest deze blog niet voor niets, toch? (Abonneer je trouwens even op mijn mails als je meer van je toekomstige soulmate wilt horen.)

Nog een voordeel? De teksten over jouw merk zijn nooit meer inwisselbaar voor die van je concurrent.

Schrijven over je bedrijf: kolibrie of kameleon?

Rol je met je ogen en denk je: “Allemaal goed en wel, maar ik heb geen tijd om te schrijven. En al zeker niet om er ook nog gekke vergelijkingen in te stoppen.”?

Ik heb nog een paar plekjes vrij in mijn planning voor de komende weken.

Als je wilt, kun je deze maand nog de enige logische keuze worden voor je klanten. Dan keuren ze je concurrenten zelfs geen blik meer waardig.

Wat denk je: wordt jouw bedrijf een kolibrie die alle blikken naar zich toe zuigt? Of blijf je liever een onopvallende kameleon?

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply