Verlies je bestaande klanten niet uit het oog
De kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant is 5 tot 20 procent. Richt je je tot een bestaande klant? Dan stijgt die kans naar 60 en zelfs 70 procent.
Besteed dus niet ál je energie aan het werven van nieuwe klanten: hou ook je bestaande klanten in het oog. Blijf hen in de eerste plaats in de watten leggen (want dat verdienen ze),
en doe af en toe een voorstel waar ze zelf niet aan zouden denken.
Hoe dat bij mij verliep, vertel ik je hieronder.
Wandelmaatje
3 keer per week sta ik extra vroeg op om met een knappe jongeman een wandeling te maken.
Hij is jonger dan ik, met ogen als goud en glanzend kastanjebruin haar.
Net als ik is hij verzot op eten.
En hij kijkt er telkens zo hard naar uit om me te zien, dat hij me al bij de deur staat op te wachten.
Toch heeft hij ook een paar minpuntjes. Die bedek ik uiteraard met de mantel der liefde.
Hij respecteert de social distancing-regel van anderhalve meter bijvoorbeeld helemaal niet.
En als we samen door de velden kuieren, lanceert hij geregeld een grote klodder speeksel op mijn regenjas.
Gelukkig dragen honden geen corona over.
Enthousiaste blikken en blij gekwispel
Mijn metgezel is een enthousiaste Duitse staander van 2 jaar oud.
Zijn baasjes zijn drukbezet, en willen niet dat hij ook maar iets tekortkomt.
Dus schakelen ze mij als dierenoppasser in.
Ik leer hem dat wandelen niet hetzelfde is als waterskiën over asfalt.
En hij overlaadt me met blije blikken en enthousiast gekwispel.
Soms sta ik er nog versteld van dat ik betaald word voor zoiets leuks.
Je klanten vragen stellen: een nee heb je …
Voor de coronaperiode trokken Sky en ik er 2 keer per week op uit.
Een maand geleden schraapte ik al mijn moed bijeen, en vroeg ik zijn baasje of ze het leuk zou vinden als ik 3 keer per week met hem ging wandelen.
Tot mijn verbazing aarzelde ze geen seconde: “Natuurlijk!”
… een ja kun je krijgen
Met je klanten is het net zo.
Hoe vaak vraag je aan een bestaande klant of je hem met nog iets anders van dienst kunt zijn?
Dat is niet opdringerig: je vraagt het omdat je wilt helpen.
Natuurlijk bestaat de kans dat je klant niets anders nodig heeft. En dat is helemaal oké.
Toch zijn er ook die gewoon niet op de hoogte zijn van je volledige aanbod.
Of die zelfs nog niet gedacht hadden aan een andere mogelijkheid, maar wel wildenthousiast zijn als je hen erover vertelt.
Net zoals het baasje van Sky.
Bestaande klanten kopen vaker
Wist je dat de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant gemiddeld 60 tot 70 procent bedraagt?
Niet gek ook: ze weten al hoeveel kwaliteit je levert, hoe attent je voor hen bent en hoeveel je ervan houdt om hen te helpen.
Durf je in je webteksten niet aan je klanten te vragen om iets te kopen?
Dan hebben je onlineverkopers evenveel nut als een hondendraagtas voor een Sint-Bernard.