Skip to main content

BAM.

Jij schreef net de ultieme verkooppagina.

  • Je zinnen zijn kristalhelder en tandpastafris.
  • Je zet je lezer centraal.
  • Je aanbod is onweerstaanbaar

Tevreden zak je onderuit met een beker Special Frozen Desert-thee in de hand.

Laat die klanten maar binnenstromen.

Vraag het aan je lezer

Een week later word je badend in het zweet wakker. Dat derde dekbed was er duidelijk te veel aan. Maar vooral: je verkooppagina bezorgt je nachtmerries.

Je meesterwerk is zo drukbezocht als een binnenspeeltuin op een druilerige vakantiedag. Alleen plaatst niemand een bestelling. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?

Simpel. Je vergat je lezers te vertellen:

  • wat ze moeten doen
  • hoe ze dat doen
  • en wanneer (spoiler: dat is ‘nu’.)

Korter omschreven: je vergat je call to action.

Call to action-knop met 'subscribe now'

Met een duidelijke call to action bestaat er geen twijfel over wat je van je lezer verwacht.

De call to action: de kers op de taart

De call to action is de kroon op je werk. Wil je dat je lezer in actie komt? Vraag het hem dan gewoon. Bijvoorbeeld zo:

  • Maak nu je afspraak en krijg een gratis bezoek.
  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief.
  • Bestel nu en krijg 10% korting op het Super-de-luxe Thee-ei met autostabilisatie, timer, ingebouwde reinigingsfunctie en rustgevende Zen Garden-soundtrack.

Bang van de call to action?

Zet jij nergens een call to action neer omdat:

  • je lezer wel zal reageren als hij ziet hoe fantastisch je aanbod is?
  • je bang bent om klanten weg te jagen?
  • je niet wilt overkomen als een opdringerige verkoper?
Call to action - gehurkte verkoper

Bang om op 1 van die iets té vlotte verkopers te lijken door je call to action?

Bekijk het eens door de bril van je lezer:

Alfred Kuykens kwam toevallig op je webpagina terecht.

Je aanbod tovert een oogverblindende mondhoektrilling op zijn gezicht.

Wie goed kijkt, ziet zelfs de punten van zijn zorgvuldig geknipte snor krullen van plezier.

Wat hij leest, bevalt hem.

Het Super-de-luxe Thee-ei wordt de ultieme bekroning op zijn collectie van 300 thee-eieren.

Je kunt nooit te veel thee-eieren hebben.

Nu. Waar kan hij dit exemplaar kopen?

Alfred heeft niet veel tijd: zijn Jin Yin Hua-thee mag nog maar 57 seconden trekken. Anders smaakt het brouwsel niet naar delicate jasmijnbloesem met honing en kamperfoelie,
maar naar vervallen vruchtensap zonder pulp.

Het is een dunne lijn.

Na een snelle blik op je pagina, spurt Alfred naar zijn theepot. Hij zoekt wel een andere keer uit hoe hij dat thee-ei kan kopen.

Of misschien staat het wat duidelijker omschreven bij De Grote Concurrent?

Met een call to action hou je je lezer bij de les

Je lezer is als Wit Konijn uit Alice in Wonderland: gehaast en verbazingwekkend snel afgeleid.
Formuleer daarom helder wat je van hem verwacht.

Call to action - Je lezer is gehaast als Wit Konijn uit Alice in Wonderland

Het gros van je lezers is gehaast en gemakkelijk afgeleid, net als Wit Konijn uit Alice in Wonderland. Afbeelding: disney.fandom.com

Met de volgende tips maak je je call to action extra doeltreffend:

5 tips voor een onweerstaanbare call to action

1. Bepaal het doel van je tekst

Wat wil je bereiken met je blog, mailing of verkooppagina? Bepaal 1, maximaal 2 doelen en focus je call to actions daarop.

Stippel je meer dan 2 acties uit voor je lezer? Dan raakt hij in de war door alle opties en kiest hij … het hazenpad.

Call to action - te veel keuzes geven je lezer stress

Zet je lezer tot 1 actie aan – te veel keuze werkt verlammend.

 

2. Wees overduidelijk

Wil je dat je lezer tot actie overgaat? Vertel hem dan glashelder wat je van hem verwacht, en maak je boodschap zo concreet mogelijk.
Bijvoorbeeld: ‘Bestel je set theelepels voor 23 uur en roer er morgen al mee in je thee.’ (Noot: rijmen is optioneel.)

3. Speel in op de voordelen

Mensen komen sneller in actie als ze er zelf voordeel uit halen. Of schreef jij je nog nooit in op een nieuwsbrief omdat je dan korting kreeg op je bestelling?

Vertel je lezer duidelijk wat je aanbod hem oplevert. Maak het extra krachtig door tastbare voordelen te serveren.

Zeg bijvoorbeeld ‘Bespaar 123 euro per maand’, in plaats van ‘Bespaar veel geld’.

Dankzij je concrete formulering stelt je lezer zich nu al voor wat hij met dat gespaarde bedrag wil doen.

Call to action - spaarpot

Zeg liever ‘Bespaar 123 euro per maand’ dan ‘Bespaar veel geld’: een concreet voordeel trekt je lezer sneller over de streep.

4. Herhaal je call to action

Denk eraan dat weinig mensen je teksten woord voor woord lezen. Ze scannen je pagina en halen er de interessantste punten uit.
Krijgen ze ondertussen nog een schattige hondenvideo toegestuurd? Dan is het zelfs niet zeker of ze de onderkant van je pagina halen.

Herhaal je call to action daarom een paar keer – zeker op een lange pagina.

5. Vertel wat je lezer mag verwachten

Hoe aanlokkelijk je aanbod ook is, voor je lezer is het soms best griezelig om erop in te gaan.

Zeker als hij zijn bankkaart ervoor moet bovenhalen.

Call to action - je klant is soms bang om in actie te komen

Je lezer vindt het soms griezelig om op je aanbod in te gaan – zeker als hij ervoor moet betalen.

Beschrijf daarom duidelijk wat er gebeurt als hij bestelt, downloadt of zich inschrijft.

Tip: Maak een betaald aanbod aantrekkelijker met een gratis proefperiode of ‘niet goed, geld terug’-garantie.
Is je download of inschrijving gratis? Vermeld dat dan meteen.

Voorbeeld: bol.com

Bol.com informeert je grondig voor je iets koopt en ruimt eventuele twijfels of bezwaren netjes uit de weg:

Call to action

Bol.com stelt je gerust nog voor je tot de aankoop overgaat.

  • product van goede kwaliteit, volgens de vijfsterrenreview
  • leverdatum in de nabije toekomst
  • verkoop door partner van bol.com
  • gratis verzending
  • 30 dagen bedenktijd
  • gratis retourneren

Jeuken je handen al om te bestellen?

Zet je call to action in de schijnwerpers

Wat heb je aan de perfecte call to action als je lezer hem nergens terugvindt?

Zorg ervoor dat je er niet naast kunt kijken.

  • Maak je call to action groter dan de rest van de tekst.
  • Benadruk door de letters in vet te zetten.
  • Giet hem in een button.
  • Geef je button een kleur die contrasteert met het kleurenpalet van je website.
  • Voorzie witruimte rond je call to action zodat hij opvalt.

Boost je conversie: pak je verkoopteksten aan

Bekijk deze week je verkoopteksten eens:

  • Voegde je 1 of meerdere call to actions in?
  • Zijn die duidelijk genoeg?
  • Paste je er de tips hierboven op toe?

Met een heldere call to action boost je de conversie van je verkoopteksten. Het beste nieuws: je copy ermee uitrusten duurt amper 10 minuten.

Niet zeker of je juist bezig bent? Of wil je meer uit je teksten halen?

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply