Skip to main content

Social media: een vicieuze cirkel?

In mei zie je ze vaak al druk bezig: vogels die eindeloos af en aan vliegen om hun hongerige kroost van ontbijt te voorzien.

Wil je je bedrijf promoten op Instagram, Facebook of LinkedIn, dan kun je je ook weleens als een vermoeide vogelouder voelen.

Alleen komt er in jouw geval nooit een moment waarop je socials verzadigd zijn. Want wil je in de schijnwerpers blijven, dan moet je blijven posten.

Of geld uitgeven aan advertenties. Maar ook die blijven alleen maar zichtbaar zolang je je portemonnee bovenhaalt.

Een vicieuze cirkel waar geen ontsnappen aan is? Toch wel. Hieronder lees je hoe.

vogeljongen die gevoed worden in nest - Het Schrijfpaleis

In tegenstelling tot pluizige vogelkuikens zijn de socials werkelijk on-ver-zadigbaar. Zet je kanalen daarom slim in om energie te besparen bij het promoten van je bedrijf.

 

Ik merk het de laatste tijd alsmaar vaker

Ondernemers en bedrijven die met onvermoeibaar enthousiasme druk posten op hun socialemedia-accounts om op de radar te blijven.

Korte posts, lange posts, een leuke quote, een grappig plaatje, een – hopelijk – virale video.

De socials slikken het als zoete koek.

Je volgers ook: áls ze je zorgvuldig samengestelde content te zien krijgen.

Want de algoritmes van socialemediaplatformen doen er alles aan om hun gebruikers aan zich te kluisteren.

En het zij zo als dat betekent dat je waardevolle post over ontspannen wandelen met je hond daardoor in de vergeetput belandt.

 

Zien je volgers je posts wel?

Volgens Social Insider is het gemiddelde bereik* van socialemediaposts op Facebook en Instagram drastisch gedaald: gemiddeld ziet maar 4,32 % van al je volgers je Facebookposts.

Op Instagram is dat 9,34 % van je volgers. En die aantallen blijven dalen.

*Reach: het aantal mensen dat je content daadwerkelijk ziet.

Betaald advertereren dan maar? Dat werkt: zolang je er geld blijft in pompen. Veel geld, als je pech hebt.

 

Afbeelding met 'Amper 4% van je volgers ziet je Facebook-posts' als tekst

Amper 4% van je volgers ziet je Facebook-posts.

Pleit ik dan voor een socialemediaban?

Helemaal niet. Maar gebruik de socials in je voordeel, en leid je volgers naar kanalen waar je hun onverdeelde aandacht krijgt.

Want wat is er beter dan mensen op je website krijgen met een blog waar je de ruimte hebt om je kennis te delen en je volgers te helpen?

Geloof me: de klik naar een volgend stukje advies van jouw hand is snel gezet.

Om nog maar te zwijgen over wat die blogs kunnen betekenen voor de vindbaarheid van je site.

 

Ka-ching: je nieuwsbrief

Schrijven je volgers zich ook nog in op je nieuwsbrief? Bingo: ze willen meer van jou horen.

Meer nog: zij (en jij) zijn vanaf dan niet meer afhankelijk van de socials om tips en andere content van je op te pikken.

Trippel je daarna regelmatig rond in hun mailbox met waardevolle mailings, dan word je een vertrouwde bekende.

Iemand aan wie je lezers denken als hun kat getrimd moet worden, Max te enthousiast putten graaft in de tuin of hun blauw-gele ara’s een luxueuzere volière nodig hebben.

vrouw met laptop op zetel

Goeie content zorgt ervoor dat je volgers graag bij je blijven rondhangen. Niet door snel je etalage te checken via de socials, maar gezellig snuisterend in je eigen stek: je website. 💪

Samengevat?

Trek gerust de aandacht van je volgers door te posten op je sociale media.

Maar leid ze dan gezellig door naar je eigen nest: je website, je blog, je gratis e-book of je nieuwsbriefpagina.

Zo gaan Zuckerberg en co niet met de pluimen lopen. Je werkt tenslotte al hard genoeg.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij die perfecte blog of onweerstaanbare nieuwsbrief? Stuur me gerust een berichtje.

 

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply