Skip to main content

Een blik op de ALDI-folder

Heb je ooit de copy van de Belgische ALDI-folder al eens grondig bekeken?

Sinds een hele tijd zit die boordevol woordspelingen.

In die mate dat ik een paar van mijn vroegere copycollega’s ervan verdenk dat ze zich er volledig op hebben uitgeleefd.

Enkele pareltjes die ik spotte bij het barbecueonderdeel van de huidige ALDI-folder:

  • ‘Top of the grill!’
  • ‘Zit je ook op hete kolen om je barbecuetoestel boven te halen?’
  • ‘Bij ALDI vind je alles om je tafel helemaal ‘barbe-cute’ te maken.’
barbecue - woordspelingen - Het Schrijfpaleis

ALDI legt graag al eens wat woordspelingen op je bord.

 

Woordspelingen: doen of niet?

Elke copywriter heeft een parelmoeren kistje waarin hij geniale woordspelingen en vernuftige tekstcreaties bewaart.

Het zijn de schrijfdiamantjes die hij uit zijn teksten moest beitelen.

Kill your darlings heet zoiets.

Want ook al zijn die vondsten briljant op zichzelf: ze maken je tekst niet beter.

Of ze overheersen je boodschap met hun schittering.

En dan moeten ze gaan.

Want alles voor een goede tekst.

Wat met ALDI?

In productfolders is een woordspeling sneller op zijn plek.

Het is een slim middeltje om de aandacht van gehaaste shoppers te trekken.

Of om ze op zijn minst eens met hun ogen te doen rollen.

ALDI trekt elke week een blik woordspelingen open.

Volgens mij komt de keten daar goed mee weg omdat:

  • woordspelletjes bij hun imago en huisstijl passen. Trouwe ALDI-folderlezer verwachten bijna om een geslaagde of minder geslaagde woordspeling tegen te komen.
  • hun doelpubliek dat speelsere kantje wel weet te waarderen

Als je zelf aan het woordspelen gaat

Bij langere copy is het vaak slimmer om je woordspelgame op een lager pitje te zetten.

Want het kan al snel te veel van het goede worden.

Belangrijk: een serieuzer imago is geen synoniem voor een woordspelingsverbod.

1 slim exemplaar trekt de aandacht en tovert soms zelfs een glimlach op het gezicht van je lezer.

Vraag je dus vooral af:

  • wat je merk wil uitstralen
  • wat je doelpubliek wil lezen
  • of je woordspelletje iets bijdraagt aan het doel van je tekst
  • of ‘drink met maten’ nu echt zo’n geniale vondst is voor je drankenfolder

 

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over welzijn, dieren, voeding of natuur helemaal haar ding. Ze is 1 van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply