Skip to main content

Fun fact: ik schreef deze blog een paar dagen voor Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp ettelijke uren offline gingen door een wereldwijde storing. En dat op Werelddierendag.

Hoe afhankelijk is jouw bedrijf van de sociale media? Ze afzweren hoef je niet te doen. Door aan te passen wat je post, voorkom je heel wat grijze haren op je marketingafdeling.

Speel jij het slim met je socials?

Verhalentijd: zijn de social media van je bedrijf een tussenstop of een eindhalte?

Er was eens een stad waar een gigantisch winkelcentrum zijn gouden poorten opende.

De eigenaar was een vrijgevige prins: iedereen die dat wilde, mocht aan de ingang van het centrum de aandacht van de drommen voorbijgangers proberen trekken.

 

Concullega’s Alexa en Samantha kozen een zonnig plekje uit om hun ondernemingen te promoten.

Ze lieten inspirerende plaatjes en video’s zien.

Ze fluisterden voorbijgangers af en toe een snelle tip toe.

Ze stelden vragen die veel reacties opriepen.

Het was een doorslaand succes.

 

Toen plots …

Op een dag sloot het winkelcentrum de deuren.

De prins besloot om op de manier van Marie Kondo te gaan leven – een Japanse opruimprinses.

Hij bande uit zijn leven wat hem niet gelukkig maakte.

Zijn gouden staf en diamanten kroon.

En ook zijn winkelcentrum, dat er vanaf toen muisstil bijlag.

 

social media bedrijf - vrouw en laptop

Hoe bereik je je doelpubliek als Facebook en Instagram er nog eens het bijltje bij neergooien?

Stressen of stralen?

Alexa liet haar brownie in haar warme chocolademelk vallen toen de belleman het nieuws voor het eerst rondbazuinde.

Daarna schoot ze in een klein stresske: ze spurtte naar de lokale promoheks om snel een nieuw publiciteitsplan uit de grond te stampen.

 

Samantha merkte pas na een paar dagen dat het winkelcentrum verdwenen was.

Ze nodigde voorbijgangers dikwijls uit in haar caravan, en het was daar nu drukker dan ooit.

 

Bezoekers konden er een stappenplan van de muur plukken om hun begonia’s mooier te doen bloeien.

Ze vonden er advies om een verticaal tuintje te starten.

En wie wilde, mocht zelfs 1 van haar gratis tipboekjes mee naar huis nemen.

 

Mensen die hun adres achterlieten, kregen al dat leuks gewoon via de postduif geleverd.

Hoefden ze niet eens de deur uit.

 

Samantha’s agenda stond elke dag vol leuke klanten, en na een paar maanden nam ze ook Alexa in dienst.

De prins trouwde met zijn opruimprinses, en iedereen leefde nog lang en gelukkig.

 

Zet jij je social media slim in?

Het bovenstaande verhaal lijkt een saai sprookje, maar ik hoop dat je er 1 tip uithaalt.

En die is: gebruik de social media van je bedrijf niet als eindhalte.

Voor je met je ogen rolt: het is een val waar nog veel grote en kleine ondernemingen in trappen.

En die hebben ongetwijfeld stevig gevloekt toen hun Facebook Ads dienst weigerden op Werelddierendag.

 

Breng je volgers naar je website

Zorg daarom voor een gezonde mix, en post af en toe ook content die je volgers naar je website brengt.

Want in jouw onlineparadijs ben je niet afhankelijk van wat grote platformen als Facebook opeens ondernemen.

Zeker niet als je ook een mailinglijst aanlegt.

 

Vind je het moeilijk om je volgers naar je website te leiden?

Shana

Copywriter Shana Hofmans zwaait liefdevol de schrijfscepter in Het Schrijfpaleis. Net zoals vrijdag-frietdag zijn ook teksten over dieren en natuur helemaal haar ding. Ze is één van die mensen die steevast voorbijwandelende honden begroeten.

Leave a Reply